A hosszas török uralom, a felszabadító háború
és a Rákóczi- szabadságharc lezajlása
után pusztán állott nem csak a mi Szarvasunk környéke,
de messze vidékek a megyében és azon túl is.
Magyarországnak azon része, amely ma a leggazdagabbak közé
tartozik, a legszegényebbek közé volt sorolható.
Munkás kezektõl, amelyek megmûvelték volna és
földesuruktól, akik fejlõdését irányították
volna, elhagyatva állott. Új lakosoknak kínálkozott
így letelepedésre, új birtokosoknak birtokbavételre.
Az a Szarvas tehát, amely 1722-ben keletkezett, egészen új,
a régihez annak semmi egyéb köze nincs, mint a hely
és az éghajlat, amelyen és amely alatt alakult. Mikor
a keresztény seregek az ország egyes részelt visszafoglalták
a töröktõl, a felszabadult területeket gazdátlanoknak,
tehát rendelkezési állományban levõknek
tekintette a kincstár s azokra sietett rátenni a kezét,
legalább addig, még a törvényes tulajdonos jelentkezett.
A régi birtokosoknak törvényes jogukat az illetõ
birtokra az ú. n. neoacquistica commissio elõtt kellett igazolni,
amely mint Bécsben székelõ, németekbõl
álló bizottság nagy diadalának tekintette,
ha egy-egy régi birtokos családot elegendõ jogcím
nélkül régi, de hosszú idõk folyamán
nem használt birtokától megfoszthatott s azt a kincstárnak
foglalhatta le.
Az ilyen erõszakos foglalásoknak egyik klasszikus példája
volt Békés vármegye is. Mikor a török uralom
alól felszabadult, egy ideig katonai izgatás alatt állott,
majd 1695. táján a kincstáré lett, amelyet
tehát a király szabadon adományozhatott kedvelt embereinek.
Így jutott többi közt Szarvas is abba a helyzetbe, hogy
mint valami apró pénzzel fizessen vele a kincstár
olyan szolgálatot, amely neki hasznos volt. Sem az 1715-ben területére
reflektáló Péchi István és Guthi Sándor,
sem a Veér, Ábránfy és Nadányi családok
örökösei sem jártak el sikerrel, mikor jogos tulajdonul
maguknak követelték. Szarvast
nagyon sok más birtokkal együtt báró Harruckern
János György hadi élelmezési biztos kapta meg,
aki a felszabadító, a spanyol örökösödési,
majd az 1716-18. török háborúban szerzett magának,
mint hadseregszállító, érdemet a királyi
jutalomra.
Szarvas akkor nem falu, csak puszta volt. Helyén Markovitz leírásai
alapjára kiöntéses, mocsaras, nádas rétséget
kell képzelnünk, amely a gólyák, vadlibák,
darvak hazája volt, de nem embereké. Maga az adományozó
kincstár is az akkori állapotok szerint becsülte fel
a Harruckernak adott birtokot, mikor az egésznek értékét
(melynek Szarvas csak elenyészõ csekély részét
tette) 24.000 frtban állapította
meg. De Harruckern, a már addig is tekintélyes vagyonú
élelmezési biztos, nem a Pató Pál-ok gárdájához
tartozott. A benne erõsen kifejtett gyakorlati érzékkel
elejétõl fogva tisztában lehetett azzal, hogy ez a
föld értékes, csak a munkás kéz hiányzik
ahoz, hogy ércékét ki is aknázhassa. A maga
meggazdagodására gondolt, mikor elhatározta benépesítését
s az egész ország gazdagodását okozta vele;
az önérdekbõl közérdek lett, aminthogy a
régi magyar nemesség virágzása is nem egy osztálynak
csupán, de az országnak s a virágzása volt.
Harruckern felhívására Csabáról,
Nográdból, majd Gömörbõl, Abaujból,
Zólyomból és Pest vármegyébõl
megindult a bevándorlás Szarvasra is. Az elsõ bevándorlok
tótok és evangelikusok voltak. Tessedik szerint az elsõ
betelepülõ Valentik Pál volt, akit régebbi lakóhelyétõl
Osztroluczkynak neveztek el. A települni
óhajtok Sporer János uradalmi íntézõnél
jelentkeztek s elõadták feltételeiket. Markovitz szerint
(közli Zsilinszky) kérelmük a következõkre
terjedt ki : szabad vallásgyakorlat, egy idõre való
felmentés az úrbéri terhek alól, egy szárazmalom
építhetése, továbbá a korcsmák;
mészárszékek s a halászat jövedelmeinek
részükre való biztosítása, végül,
hogy az urasági erdõkbõl fát kapjanak házaik
s templomaik építésére. Kérelmüket,
melynek legfõbb és legérdekesebb pontja az volt, hogy
két évre felmentsék õket az úrbérí
terhek alól, elfogadták- s szerzõdést csintáltak
1722 július 23-án. Ezt a szerzõdést, mely az
azon korban szokatlan kiváltságokat foglalta magában,
Tessedik szerint Hrdina ev. lelkész, mikor elhagyta Szarvast,
elvitte magával.
Elképzelhetjük, milyen vonzó lehetett a Szarvasra
való település; kívált ev. vallású
jobbágyokra nézve. Szinte 1848-ki állapotokba csöppent
ide a települõ. Így érthetjük azt is, hogy
utóbb sokan más vidékekrõl erõvel is
Szarvasra szöktek, otthagyva addigi földesurukat. Legnevezetesebb
ilyen-eset volt már az elsõ években az aszódi
jobbágyok Szarvasra szökése, akikért a Podmaniczky-
család 1734-ben pert indított Harruckern ellen. A királyi
tábla.-kilenc évi perlekedés után úgy
döntött, hogy Harruckernnek 17 családot vissza kellett
adnia; 16-ot pedig 1600 forintért kellett megváltania s a
300 frt. perköltséget is viselnie. Ez a 16 jobbágy a
következõ volt: Benko István, Nagy György Márton,
Nagy György Erzsébet, Kurucz Márton, Konya György,
Konya András, Kurucz János, Masznik Péter, Komarik
Mátyás, Szabovits Dámos; Kolompár András
és György, Moravszky Márton, János és
Pál, Darabos Mihály és
özv. Kurucz Andrásné. 1747-ben Balassa PáI
és Mocsári Pál nógrádi birtokosok követeltek
vissza Szarvasra szökött jobbágyaikat.
Az elsõ évben letelepült kb. 300 lélekre menõ
laposság azonnal községgé szervezkedett. A község
elsõ bírája Kugyela János, jegyzõje
Fábry Sámuel, papja Hrdina András, tanítója
Deutshenshmíed Dániel lett. Ezek mellett állottak
mint elõljárók -legalább is a következõ
évektõl fogva - a törvénybírák,
a pénztárnok, a kisbírák; malombírák.
halászbírák; hadnagyok; éjjeli õrök
s a 12 esküdt. Az esküdtek szám-át 1748-ban, úgy
látszik, a felszaporodott teendõk miatt, 24-re emelték,
de hivataluk csak egy évig tartott, bizonyságául annak,
„hogy arnit 12 elöljáró nem tud elvégezni, azt
24 sem tudja" - írja gúnyosan
Tessedik.
Nemsokára tehát újra 12-re szállították
le számukat, A községnek ilyenformán összeállított
tanácsa : fõbíró, törvénybíró,
12 esküdt, intézte annak ügyeit, ami akkor alig állott
másból, mint hogy az urasági törvényszék,
az ú. n. úriszék jóváhagyásával
ítélt a kisebb büntetésekben és perekben;
a nagyobbakat egyenesen az úriszékre relegálván.
Utóbb a pénztáros mellé, aki csak a készpénzeket
kezelte, külön gazdát állítottak, akí
a község belsõ gazdaságát vezette. A hadnagyok
és éjjeli õrök, valamint a kisbírák
a bírónak, a malom-, bor- és halászbírák
a gazdának a dolgaiban segédkeztek. A legérdekesebb
azonban a község akkori szervezetében, hogy az egyháztól
alig volt elválasztva. Község és egyházközség
ugyanaz voltak. A község elöljárósága
az egyház fejét a maga fejéül is elismerte s
az elsõ évtizedekben évenként új év
elõtt vagy után, a templomban az oltárnál,
a község vénei jelenlétében a pap kezébe
tette le az esküt. Az egyház papja aztán olykor, mint
az erélyes Markovitz tette, valóságos diktátori
hatalmat gyakorolt a községben ; papi hivataloskodása
mellett õ volt az erkölcsök, közcsend és rend
szigorú õre, õ készített fegyelmi tõrvényeket
a község lakosai számára.
Tessedik írja, hogy az õ papságának elsõ
éveiben is még ez a hierarchikus állapot volt meg,
A változás úgy következett be, hogy 1775-ben
a Hárruckern család fiága ki, halt s a leányági
leszármazottak öt részre osztották az egész
birtokot ; egyik rész volt a szarvasi, amely akkor külön
jószágigazgatót kapott. Ez a jószagigazgató
aztán, mivel csak Szarvasra kellett felügyelnie, közvetlenül
gyakorolhatta a felügyeletet s a papok addigi hierarchiáját
megszüntette. A község és az egyház ettõl
fogva külön vált, ami persze nem történhetett
elõzetes súrlódások, egyenetlenkedések
nélkül.
A lakosok azonban földesuraikkal jó
viszonyban voltak mindvégig. 1769-ben pl. a földesúr
által intézett kérdésekre felelvén,
bevallották, hogy eladdig semmiféle úrbéri
kötelességeket nem teljesítettek, hogy robot nincs,
évenként mindössze háromszor vagy négyszer
kötelesek szolgálni szekerekkel vagy gyalog, a kilencedet hol
megváltják pénzen, hol természetben megadják,
szabad költözködési joguk meg van és hogy
három évrõl három évre megújítják
a földesúrral a letelepedéskor
kötött szerzõdést. Ezenkívül olcsó
áron bérbevették a korcsmákat, malmokat, mészárszéket.
a halászati és vadászati jogot s rnindenekfelett potom
áron bérelték ki az egyes pusztákat.
Így
1760-ban a kánrévei puszta Szarvashoz tartozó
részéért 150, a kákai pusztáért
240, a nagydécsiért 300, a kis décsiért 400,a
kondorosiért 400 frtot; 1768-ban
a kis décsiért 465, a nagy décsiért 300, a
kondorosiért 900, a csejtiért 300 frtot, 1791-ben
pedig a kondorosi és csákói holdakért holdanként
35 krajcár, 1804- ben ugyanazokért
holdanként 64 krajcár haszonbért fizettek.
1760-ban
a kompért évi 200 frt. bért fizettek. Ugyanezen évben
a korcsmák, malmok, mészárszékek, halászat,
faszállítás és urasági illetékek
fejében összesen 1405 frtot fizettek, mikor is 4 szárazmalom,
3 korcsma és 1 mészárszék volt. 1804-ben
a malmokért 124, a kondorosi korcsmáért 400, 1807-ben
13 malomért 12 forintjával összesen 156 frtot fizettek.
A robot megváltására nézve érdekes
az 1804-ki szerzõdés.
Ez
évben a lakosokra a rendes kivetés szerint 50959 gyalog robot
nehezedett volna. Ebbõl a földesúr 18858-at kívánt,
a többit, vagyis 32101 napot egyenként 12 krajcárral
lehetett megváltani. A jobbágyi és földesúri
viszonyokat tekintve tehát Szarvason nem lehetett szó jobbágyi
elnyomatásról. Itt a nép ezért szinte patriachális
egyetértésben élt humánus földesuraival.
Hogy aztán mennyire szerették földesurukat és
hogy még mikért szerették, arra nézve érdekes
esetet ír le Tessedik. 1745-ben
a földesúr Bécsbõl Szarvasra jövén,
szarvasi jobbágyai néhány falu távolságáig
elébe mentek. Egy Kmety Mátyás nevü paraszt fia
lováról lebukott, közben a kengyelben megakadt s a ló
halálra hurcolta. Harruckern nagy részvéttel volt
az apa iránt s azt megajándékozta. Könnyekig
meghatották õt ekkor az apa azon szavai, hogy sajnálja
õ ugyan fiát, de vigasztalja azon tudat, hogy az jóságos
földesura szolgálatában áldozta fel ifjú
életét.
Jobbágyai szeretetét jellemezte ez a mondás is:
áldott az a föld, amelyen Harruckern
uralkodik. Az is ritka eset, hogy egy 1777-ben meghalt gazdag szarvasi
méhész, Debnár Mihály, végrendeletében
a földesúrnak is hagyott 200
frt.-ot. Bizonyára a fenti okokon kívül az is hozzájárult
ehez a nagy és általános népszerûséghez,
hogy a szarvasi földesurak érintkezése nyájas,
közvetlen volt jobbágyaikkal, azok elöljáróival.
Mikor pl. Harruckern 1746-ben Szarvason tartózkodott, Markovitz
lelkésznél lakott. Harruckern János György,
az alapító, 1742-ben halt meg.Unokájának, Ferencnek,
1775-ben történt halálával a család fiága
kihalt. Ferencnek egyik leánya, Mária Anna, gróf Stockhammer
Józsefhez ment nõül. Az õ leányaiktól
örökölték a szarvasi birtokokat a gróf Bolza,
báró Schröffl, gróf Eszterházy és
gróf Mittrovszky családok. Szarvas történetében
közölök a legnagyobb szerepet a gróf Bolza-család
játszotta, amely olasz eredetû. A családnak a grófi
rangot báró Bolza Péter, a Maria Terézia-rend
lovagja szerezte a katonai pályán szerzett érdemeivel.
1792-ben kapott magyar honfiúságot, de már elõbb,
1790-ben osztrák bárói, 1808-ban pedig osztrák
grófi rangra emeltetett. Nõül vette gróf Stockhammer
József leányát, Antóniát, akivel 1798-ban
megkapta a Harruckernek birtokainak szarvasi részét s mindjárt
le is költözött Szarvasra. Egyébként a gróf
Bolza-családnak Szarvason szerepelt tagjai származását
a következõ táblázat tünteti fel:
Az új földesurakkal a régi jó viszony állott
fenn továbbra is. Azok Szarvas fejlesztését nagy ambícióval
vitték tovább, még akkor is, amikor már a község
megváltotta magát a földesúri hatalom alól.
Közölök nem egy híressé lett a szarvasiak
elõtt a közért való ügybuzgalma és
jótékonysága által. Csak két példát
említünk itt fel erre : gróf Bolza Istvánt, aki
elvállalta többek közt a községi bírói
tisztet és gróf Bolza Gézát, aki, hogy a közért
tett sokoldalú fáradozásait csak a két véglettel
jellemezzük, volt Szarvasnak országgyûlési képviselõje
és tûzoltó fõparancsnoka is. A földesurakkal
való jó viszony, a minimális jobbágyi terhek
s a község elöljáróinak az erélye
együttvéve voltak az okai annak, hogy Szarvas az alapítás
századában a rend és békesség színhelye
volt. Lázongás, forrongás itt akkor sem tört
ki, mikor az alkalom szinte kínálkozott arra.
Így az 1735-ki Péro-féle lázadás
Békés vármegyének csaknem egész területére
kiterjedt s Szarvas lakosaí nem vettek benne részt.
Pedig
az egész lázadás kiindulási pontja a Szarvastól
háromnegyed óra járásra levõ Szentandrás
volt. Ennek a falunak a bérlõje nagyon sanyargatta a szentandrásiakat,
úgy, hogy a lázadás oka a jobbágyi elnyomatás
volt s már csak ezért is idegen lehetett a szarvasiak elõtt.
Még nyomósabb ok azonban az, hogy a szentandrásiak
magyar és református létükre inkább a
nemzetiségük- és vallásbelieikkel léptek
elõzetes érintkezésbe. Ámde utóbb a
lázadás nem volt se nemzeti, se vallási jellegû,
hisz egyik vezére Péró (Szegedinácz Péter)
szerb martalócokkal segítette a lázongókat.
Ha a szarvasiaknak okuk lett volna az elégületlenségre,
csatlakozhattak volna. Zsilinszky Markovitz nyomán úgy adja
elõ, hogy a szarvasiakat az tartotta vissza a csatlakozástól,
hogy a felkelõk a túri vásárra épen
útban levõ szarvasiakat kirabolták. Annyi bizonyos,
hogy ha végig nézzük akár a vezetõk, akár
a lázadásban résztvettek neveit községenként,
egy szarvasit sem találunk köztük,
míg majdnem az összes békésmegyei községekbõl
voltak résztvevõk. Sõt a lázadás elfojtásában,
illetve megtorlásában a szarvasiak még segédkezet
is nyújtottak a hatóságoknak, amennyiben a nád
és sás közé rejtõzött zendülõket
felkutatták és kiszolgáltatták. Különben
Orczy, Halász és Beleznay generálisok csapatai Szarvason
keresztül vonultak a lázadás
elfojtására.
Épúgy békén maradt Szarvas lakossága
az 1753-ki vásárhelytúri lázadás alkalmával,
pedig akkor a túriak izgatták
õket. A lakosság fékentartására,
erkölcseinek szelídítésére nem anynyira
a szó szoros értelmében vett elöljáróság,
mint inkább a papolt tettek sokat, különösen az erélyes
Markovitz és Tessedik. Markovitz maga készített rendszabályokat
a féktelenkedõk megzabolászására s azokat
a templomban szokta felolvasni. Ebben szólt a vasárnapi korcsmai
rendzavarásokról, részegeskedésrõl,
káromkodásokról, erkölcstelen táncokról,
lopásról, csalásról, adósságcsinálásról.
Olyan nagy volt a tekintélye, hogy a lakosok õ reá
való tekintettel rendszabályainak megfelelõen éltek
s Tessedik még a Péró-lázadás tettesei
kiszolgáltatását is az õ érdemének
rója fel. Maga az elöljáróság is hozott
rendszabályokat. Ezek közt legérdekesebbek a gyanúsak
és koborlók ellen hozottak. Kimondták, hogy bármely
ismeretlen, gyanús külsejû ember elfogassék és
a hatóságnak kiszolgáltattassék. A községbeli
ifjúság éjszakai kóborlásainak megakadályozására
1738-ban behozták az esti 9 órai
harangozást, amely után a kóborlókat elfogták.
Ez a záróra nem sokáig maradt érvényben,
mert 1747-ben az éjszakai kóborlásról újabb
rendeletet hoztak. 1764-ben még
a lakodalmaknál szokásos lövöldözést
is betiltották, sõt még a dohányzókra
is illetéket vetettek ki (az illeték évi összege
17 frt. 33 kr. volt az egyik évben).
Ugyancsak a közcsend és közbátorság fenntartása
végett hoztak szigorú törvényeket a községbe
- úgy látszik - állandóan beszivárgó
cigányok ellen. Az 1768-ban ellenük hozottak ugyancsak radikálisak
: egyszerûen fel kellett gyújtani
a sátraikat. 1775-ben szelídebbek voltak irányukban
s foglalkoztatásukkal akartak lopasáiknak gátat vetni
: kimondták, hogy a fiatal cigányok eltiltatnak az esketéstõl,
amíg ki nem mutatják, hogy mint béresek, vagy cselédek
földmûveléssel és iparral nem foglalkoznak. (Ettõl
bizonyára nagyon megriadtak !?).
Utóbb a kérdést még precízebbül
rendezték. 1829-ben, kimondták, hogy minden cigányház
után 2 ezüst forintot kell fizetni a közös kasszába,
melyet alku szerint le is dolgozhatnak a
közmunkákban.
1830-ban csak a cigányvárosban
engedték õket lakni ; bíróikat a földesúr
választotta. Ugyanezen évben a Bethlehemben rendelték
ki az õ kerületüket mely rendeletet azonban csakhamar
megváltoztattak.
De a legszigorúbb rendszabályokkal sem lehet elérni,
hogy egyes nagyobb bûnesetek ne forduljanak elõ. Ha aztán
ilyenek elõadták magukat, a kor szokásához
képest elrettentõ például kegyetlenül
büntették azokat. 1749-ben Dinai Györgyöt, Skorka
Györgyöt és Pasztorovitz Sámuelt, akik a bíró
ellen lázongtak, a földesúr még csak megbotoztatott.
Azonban Saffarovszky Andrást, aki 1767-ben egy Sonkoly Márton
nevû urad. szolgát agyonütött s húsát
megsütötte és abból evett, tüzes vasakkal
tépdesték, jobb kezét levágtak, a gyilkosság
helyén felakasztották, hulláját kerékbe
törték, fejét levágták és karóra
tûzték. 1794-ben Putnik és Gyulaffi nevûek a
földesúri hatalom ellen izgattak ; bizonyára a földesúr
közbelépésére csak börtönt kaptak,
mert abban az idõben az ilyesmiért mást is kaphattak
volna. 1822-ben egész rablóbanda alakult s az egész
környéket rettegésben tartotta, mígnem négyet,felakasztottak
közülök és pedig kettõt a Farkashalmon, kettõt
a kákai halmon.
A község fejlõdését
a lakosság szaporodásán és vagyonosodásán
kívül - arnikrõl másutt szólunk - mutatják
egyes apróbb adatok. Így az, hogy két évben,
és pedig már 1745 márc. 9-én és 1752
jan. 13-án itt tartották Békés vármegye
rendes évi közgyûlését.
1790-ben egy alszolgabírói járás székhelye
lett s mint ilyennek alája voltak rendelve Szentandrás, Öcsöd,
Orosháza és Tótkomlós.
A francia háborúk kezdetén, 1792-ben a Békés
vármegyére esõ 39 újoncból 5 esett Szarvasra,
míg Gyulára csak 3, Békésre 4 s csak az egyetlen
Csabára több, t, i. 7. Nem
utolsó dolog volt az sem, hogy 1805 július. 16-án
József nádor átutazóban pár órát
Szarvason töltött s hogy 1807-ben maga Ferenc király volt
itt nejével, mint a gr. Bolza család
vendége.