Az igazi történelmi korszak Szarvasra nézve a török
hódoltság beköszöntésével virradt
fel. E korban hazánk Nagy Alfödje állandó hadi
események színhelyévé lett. Másfél
századon keresztül alig szünetelt itt a harc. A török
várakat foglalt el és épített különbözõ
pontokon, ott katonaságot helyezett el s azt a folytonos háborúskodás
céljaira hol elvonta onnan, hol visszahelyezte. A keresztények
olykor kísérletet tettek a vár visszafoglalására;
ilyenkor az direkt hadi események színhelye lett. Máskor
nagy török seregek vonultak föl egy-egy általános
támadásra s váraink, városaink területén
rövidebb vagy hosszabb ideig tartózkodtak. Ilyenek az eseményei
Szarvasnak a hódoltság korában. A Körös
mellett való fekvése, a környéken feltünõ
magasságú dombja predestinálta arra, hogy hadak útjává
legyen. Már a XIII. század ban Magyarország egyik
nagy tranzverzális útja erre vezetett; ez az út Székesfehérvárról
indulva ki, Csongrádon, Szentesen s Mezõtúron át
a szarvasi halomnál ment át a Körösön Bihar
felé.
Így amikor a török idõk elkövetkeztek,
mintegy készen kijelölve volt már a hely, melyet a töröknek
történeti nevezetességûvé kellett tennie.
A török hódoltság korát a magyar történetben
1541-tõl, Buda elestétõl számítjuk.
Az a kérdés már most, mikor történt Szarvas
behódoltatása. A törökök Békés
vármegye közelébe 1552-ben, a nagy várháborúk,
Losonczy, Szondy, Dobó vitézkedésének évében
jutottak. Az ekkor mozgósított négy nagy török
sereg egyike Ahmed (Amhát) vezetése mellett elfoglalta Temesvárt,
majd Lippát, ahonnan Szolnok felé vonult. Szinte lehetetlen
elképzelnünk, hogy Szarvast ne érintette volna, sõt
valószínû, hogy erre kelt át a Körösön.
Szarvason azonban akkor még nem volt vár s az egész
község mintegy 12 házból
állott. Ezért itt elfoglalásról vagy csak
katonai megszállásról nem lehetett szó. A török
idõkben a falvak behódoltatásánál az
volt a sablonos eljárás, hogy az elõljárók
vagy elébe mentek a közeledõ török seregnek,
vagy kalap levéve a helység elõtt fogadták
azt, kiméletet kérve a község részére
; majd a szultán adószedõje kikérdezte õket
a község gazdasági viszonyairól, lakosai számáról
s miután az elõljárók mindenre megfeleltek,
megállapították az adófizetést s azon
fenyegetéssel, hogy a helyiséget felgyújtják,
elpusztítják s a lakosokat leölik, rávették
õket, hogy a felvett összes fizetését
megígérjék. Ilyen behódoltatása
meg lehetett Szarvasnak 1552 után.
Ezt bizonyítja a történetíró Verancsics
(akkor egri érsek) közlése Miksa fõherceghez,
akinek 1559 jan. 29-én így írt : „Különben
itt nyíltan beszélik és a foglyok is megerõsítik,
hogy a Tiszántúl azon egész vidéken a földeket
és falvakat a törökök fejedelmének nevé-
ben tímároknak osztják szét és Bala-Szentmiklóson,
Szolnokon, Lippán és Gyulán csinált kastélyokban
szaporíttatnak a török õrségek, hogy eme
tímárok könnyebben birtokba vétessenek."
Békés vármegyének a Körös halpartján
levõ lakossága pedig már 1554- ben a tized felét
a töröknek volt köteles fizetni, 1557-ben pedig a temesvári
török adószedõ a megye helyiségeinek a háza
számát is feljegyezte. A feljegyzett helységek közt
nincs ugyan Szarvas de az alighanem csak
a megmaradt jegyzék hibája lehet, mert hogy a behódoltatást
akkor, amikor az erre mindenfelé megtörtént, el nem
kerülhette, kétségtelen. Teljes joggal elhihetjük,
hogy Szarvas lakosainak elsõ hódoltatása az 1550-es
években megtörtént. De azt már semmiképen
sem állíthatjuk, hogy ettõl kezdve állandó
török hódoltsági területnek volna tekinthetõ,
mert addig, míg valamely erõs várra nem támaszkodott
a török, sõt háta mögött erõs
keresztény várat érzett; hódítása
csak ideig-óráig tartó lehetett. Így pl. Békést
is 1563-ban már elfoglalták, ott összeszedtek mindenfélét,
aztán gyorsan elillantak, mert
erõs vár volt mögöttük.
Ez az erõs vár a gyulai volt, amelynek az elfoglalására
az 1550-es években ismételten tettek sikertelen kísérleteket.
Mikor azonban 1566-ban végre elfoglalták, a már addig
is hódoltatott környékbeli birtokaikat véglegesen
kezdhették berendezni. A végleges berendezéshez tartozott,
hogy megalakították a gyulai katonaí kerületet
(szandzsákság), amely alá tartozott Szarvas is. A
szandzsákság a temesvári
vilajethez (helytartóság) tartozott. A jobbágyság
pedig, amely eddig elsõsorban magyar földesurának szolgált,
azután a töröknek is, ettõl kezdve elsõsorban
a töröknek s aztán a magyarnak.
De a végleges berendezkedést biztosítani is kellett
s ezért mindenfelé a környéken, hirtelen, pár
év alatt várak emelkedtek.
Ezek közt a várak közt volt a szarvasi is, amelynek
a megépítésével a török olyan nevezetes
ponttá tette az eddig jelentéktelen Szarvast, hogy annak
ezzel egészen új élete kezdõdött: Sem
azelõtt sem azután, mai napig sem vitt szarvas olyan élénk
történeti szerepet, mint akkor, amikor ez a vára állott.
A szarvasi vár építésének pontos idejét
ugyan nem tudjuk, de bizonyos, hogy az 1566 elõtt nem lehetett,
1566 után pedig nem sokkal volt. Mert a török berendezkedése
a gyulai vár elfoglalása, vagyis a végleges behódoltatás
elõtt, mint láttuk, állandó jellegû nem
lehetett. A végleges behódoltatás után azonban
rendes szokása volt azonnal várak emelése által
biztosítani egyrészt az új birtokot, másrészt
támpontot szerezni új terjeszkedésre.
A vár felépítõje Cserkesz Omer volt, aki
késõbb gyulai szandzsákbég
lett. Ezt Zülfikár volt békési agának
1636 nov. 24-én írott, s a mezõtúri városi
levéltárban õrzött levelébõl tudjuk.
Azt írja benne többi közt Zülfikár, hogy a
békési vár a szarvasival együtt az Omer bég
kezével építtetett meg, ugyanazéval, aki azután
1595-ben, mikor a keresztényeknek kénytelen volt feladni,
fel is égette azt. Ráth Károly
szerint ugyan ebben Zülfikárnak tévednie kellett,
mert Omer 1595-ben volt gyulai bég, a szarvasi vár pedig
már 1589-ben a feljegyzések szerint is állott ; azonban
kérdjük : miért kellett volna Omernek okvetlenül
már mint gyulaí bégnek építenie a szarvasi
várat ? Amint a következõkben látni fogjuk, az
ilyen váraknak az építéséhez nem kellett
valami szakképzett mérnök, azt rendesen török
tisztek végezték. Ez esetben tehát majdnem szóról-szóra
kell vennünk Zülfikár azon szavait, hogy az „Omer bég
kezével". Úgy lehetett, hogy Omer, mint efélében
járatos tiszt egy magasabb parancsnoknak, esetleg az akkori gyulai
bégnek, vagy pláne a temesvári pasának a rendeletére
vezette az építési munkálatokat s az a direkt
meghatározás, hogy „kezével", épen azt bizonyitaná,
hogy nem õ adta ki az építésre a rendeletet,
hanem õ maga épített.
Ehez az állításhoz azért kell ragaszkodnunk,
mert nem tehetõ fel, hogy Zülfikár, aki békési
aga volt, ne tudhatta volna biztosan, hogy a békési várat
csakugyan Omer építette-e, azt a békési várat,
amely szintén 1595 elõtt, tehát Omer gyulai bégsége
elõtt épült fel. Zülfikár továbbá
azt is megjegyzi, hogy ugyancsak Omer égette is fel a szarvasi várat,
ami 1595-ben történt ; tehát nem téveszti el
a dolgot, nem cseréli össze az építtetõ
nevét a felégetõével. Milyen lehetett a szarvasi
vár ?
Hellebranthnak, Zsilinszkynek Szarvas történetérõl
szóló könyvében magas, karcsú tornyokkal,
kupolával és bástyákkal ékeskedõ,
lovagvárhoz hasonló, kõbõl készült
építmény rajzát látjuk, mely a szarvasi
várat ábrázolja. Ez a régi könyvbõl
átvett rajz tisztán a képzelet szüleménye:
számos, a várról szóló feljegyzés
igazolja, hogy ilyen vár Szarvason sohasem volt. De ilyen várat
építeni a török idõben nem is szoktak, hanem
akkor egészen eredeti, speciális várépítési
mód dívott, amelyet idegen írók „magyar módra"
való várépítésnek neveznek. Takáts
Sándor jeles történetírónk a török
világi magyar erõsségekrõl írott tanulmányában
azt mondja, hogy abban az idõben kivétel nélkül
ígypítették a várakat a török hódoltság
területén. Ez az építési mód az
Alföld épitõanyagához, a török lovas
katonaságához és a gyorsan való elkészítés
követelményeihez alkalmazkodott.
Tehát a mai evangélikus ó-templom helyén
kb. 260-340 lábnyi hosszúkás négyszögû
területen kõ- vagy téglafal helyett mind a négy
oldalon, párhuzamosan két sor cölöpöt vertek
le ; ezeket vesszõvel befonták s a két ilyenmódon
készült párhuzamos sövény közét
földdel töltötték ki, a földet esetleg megvizezve
és jól lefurkozva. Ez lett a vár fala, amelynek kétségtelen
elõnye, hogy gyorsan készült, hogy olcsón nagy
török lovas õrség számára is elég
tágas helyet lehetett általa megerõsíteni s
hogy könnyen lehetett reparálni. A négyszögû
vár négy sarkán „földdel tömött" tehát
hasonló mód készült
„erõs bástyák" állottak s az egész
építményt széles árok vette körül,
amelybe a Körös vize bebocsátható volt.
A vár tõszomszédságában emelkedõ
szarvasi halom okvetlenül, mint megfigyelõhely, szintén
meg lehetett erõsítve. De nemcsak az általános
szokásból vont következtetéseink, hanem direkt
adataink is vannak arra nézve, hogy a szarvasi vár csakugyan
ilyen volt. Elõször is az összes török és
magyar források mindig „palánk" néven emlegetik s
mikor Zülfikár aga 1636-ban a budai basának arról
írt, hogy újra fel kellene építeni, megjegyzi,
hogy arra hat nap elegendõ volna.
De a legközvetlenebb tana Markovitz Mátyás, aki 1734-ben
lett szarvasi pappá s így írja le a vár maradványait
: „Magában a mostani városban ki lehet még most is
venni a hajdani, négyszögû várnak alakját,
melynek gátjai a mostani telepûléskor még oly
magasak voltak, hogy azokat alig lehetett megmászni a sánc
mélysége miatt. Ha a víz kimossa a gátak partjait,
azoknak a gyomrából még most is vastag gerendák
végei tûnnek elõ. A víz így látszik,
a Körösbõl vezettetett át a vár sáncaiba
s körülfolyta a várat. A várnak szegletein kellett
lenni bástyáknak, mert ezeknek nyoma mind a négy szegleten
most is meglátszik".
Legkülönösebbnek tünhetik fel, hogy a vár
a szarvasi halom kizárásával épült. Azonban,
ha a XVI. és XVII. századi várak képeit
nézegetjük,
azt tapasztaljuk, hogy a török-kori várak általában
nem épültek dombon, még akkor sem; ha volt domb a közelben.
A szarvasi halom valamivel beljebb volt Köröstõl; a várnak
pedig egész közel kellett lennie a Köröshöz;
hogy a víz eláraszthassa egész környékét.
Mikor a XVII. században ujra felépitették a törökök,
a halmot szét is- hordatták, mert nem a dombot, hanem a vizet
tartották a fõ erõsségnek, a domb ellenségtõl
megszállva, még pompás helye lehetett volna a várra
tüzelõ ütegeknek. Új, eleven élet vette
kezdetét Szarvason a vár megépítésével.
A lakosság képe tarka lett. Az itt lakó kereszténymagyarok
száma elenyészõ volt a várban lakó török
õrség számához képest. Egy 1590-91-bõl
fennmaradt zsold-lajstrom tárja elénk a színes, változatos
képet, amely a mostani ó-templom helyén lehetett.
E szerint a vár akkori õrsége 195 emberbõl
állott: E 195 között - érdekes - 127 ulúfedzsínek
nevezett lovast találunk, ami arra enged következtetni, hogy
a szarvasi vár nem annyira a védelemre, hanem a támadásra
készült.
Ezek az ulúfedzsik, kik a lovascsapatok túlnyomó;
legelõkelõbb részét képezték
a magyar hódoltságon, görbe kardot, lándzsát
viseltek, de legjobb fegyverük az íj volt. Volt mellvédjük,-
páncéljuk, érc-sisakjuk, melyet tollak díszítettek.
Zöld és -vörös zászlókat lobogtattak,
rövid kabátot, szûk nadrágot hordtak. Parancsnokaik
a szarvasi várban Bajazid Timurkán és Hasszan agák,
továbbá Szulejmán kiája.
Az elsõ kettõnek napi zsoldja 30-30 akcse; vagyis garas,
a kiájáé 14 akcse volt. A parancsnokságuk alá
rendelt legénység 14 odá-ba (szakasz) volt beosztva,
úgy; hogy egy-egy odában 8-10 ember volt.
A vár õrségének további részét
34, 4 odába osztott azáb és reisz képezte;
ezek a janicsárok után másodrendû gyalogosok,
kiknek a fegyverzete is gyengébb-volt a janicsárokénál.
Parancsnokaik Hasszán aga 18, lbrahim kiája 12, és
Ahrned reisz 10 akcse zsolddal. Ugyancsak a gyalogsághoz tartozó
fegyvernembeli a martoloszoknak nevezett 20 rác legény, Dzsafar
aga (zsoldja 22 akcse); Hadzsi Szafar szermáje, vagyis százados
(zsoldja 9 a.) és Oszmán Ali (zsold 9 a.) vezetése
mellett. A martoloszok a janicsárság mellett harmadrendû
gyalogosok voltak, akik többnyire nem is mohammedánok, hanem,
mint a szarvasi példa is mutatja, többnyire dél-szlávok
voltak. Nevükbõl lett a martalóc, mert a rablás,
pusztitás, Kiája a parancsnok mellett álló
helyettes, mely fontosabb várak elemük volt. Végül
kiegészítette a szarvasi vár õrségét
Báli dízdár (várparancsnok, 16 akcse zsolddal),
Szulejmn õrségi kiája 14 akcse, Mohammed Timur szertopcsi
(tüzértizedes) 22 akcse, Mohammed Murád topcsi kiája
és Mumi Diváne szerbölük topcsián (tüzérparancsnok)
8 akcse zsolddal.
Feltûnõ ezek szerint a lovasoknak aránytalan nagy
s a tûzéreknek aránytalan kicsi száma a szarvasi
várõrségben. Ma fordított szokott lenni az
arány. Ámde tudni kell, hogy a hódoltsági török
várakban ez általános, sõt Szarvas még
jobban el volt látva tüzérekkel, mint sok más
vár ez idõben. A török u. i. a várak ágyúinak
kezelésére gyalogosokat is alkalmazott, akik az ágyú.
töltését végezték, irányításánál
segédkeztek egy-egy szakértõ tüzértiszt
utasításai szerint. Arra nézve, hogy meg tudjuk ítélni,
milyen fontosságú erõd volt a 195 fõnyi helyõrséggel
megrakott szarvasi vár, felemlítjük, hogy ugyanezen
évben a gyulai vár õrsége 709, a békésié
238, az erdõhegyié 260, a lippaié 229, a borosjenõié
331, a világosié 37, a csanádié 73, . más,
egészen kis váraké 23, 28, 42, stb. .emberbõl
állott.
Ehez meg kell azonban gondolnunk még, hogy fekvése ritka
kedvezõ, mely jelentékenyen kiegészitette a kisebb
létszámot. De hogy a fentiek legtöbbjénél
jelentõségre nem állott alább, azt legjobban
mutatják az események, amelyek benne és körülötte
lejátszódtak. Ezek mind azt bizonyítják, hogy
a szarvasi várat a keresztények is, törökök
is igen fontos pontnak tartották s annak megtartására,
illetve elfoglalására nagy súlyt helyeztek. Az ezen
korból fennmaradt ú. m. rúznámcsé-k,
vagyis az egyes török birtokadományozások feljegyzései
szolgáltatják a legtöbb adatot a szarvasi vár
ezen évebeli történetéhez. Ezekbõl kitûnik,
hogy a keresztények az 1580-as és 1590-es évek majd
mindegyikében tettek kísérletet a szarvasi vár
visszafoglalására, azonban a törökök ébersége
s nagy igyekezete miatt - egész 1595-ig - hasztalanul, A szultán
az ezen harcokban Szarvas megvédésében magát
kitüntetett török vitézeket földbirtokkal jutalmazta,
hogy a fontos erõsség megvédésére másokat
is buzdítson.
Így III. Murád szultán 1581. aug. 9-én kelt
rendelétével megjutalmazott egy Musztafa nevû szegedi
lovast, aki „mikor a szarvasi katonák lesbe mentek, a megszalasztott
Nagy Benedek nevû átkozott ember háborújában
vitézül viselkedett. 1583-bán
egy Pervíz nevû fehérvári lovas, továbbá
Ali, sõt egy Miklós nevû török -szolgálatban-
álló keresztény kalauz tüntette ki magát
és pedig mind a három az által, hogy „a szarvasi palánk
elpusztítása céljából elõrontott
István nevû gaz, átkozott hitetlen ellen" vitézül
harcolt. 1586-ban Omár bin Husszein kapott javadalmat, mert
„a Túr és Szarvasra gonosz szándékkal tört
hitetlenek ellen vitézkedett. 1587-ben Mohammed bin Dervis, aki
szintén „a szarvasi párkány elpusztítása
céljából jött István nevû átkozott
ellen fegyveresen buzgólkodott," 1588-ban pedig Abdullah-oglu Juszuf,
továbbá Oszmán bin Szinán, aki szintén
István ellen harcolt.
De a szarvasi
török helyõrség nemcsak védekezett ez idõben,
hanem támadott is. Portyázó kalandozásaival
messze környékeket nyugtalanított s az erdélyi
fejedelmek alig gyõzték a sok panaszt hallgatni, amivel alattvalóik,
a szarvasi törököket illették s azokat továbbítani
a szultánhoz. Elkalandoztak Váradon túl Ér-Mihály-
falva, meg Belényes vidékére is. Amerre megfordultak,
pusztult, fogyatkozott a föld népe, elhagyva szülõföldjét,
hogy más vidékre költözzön.
Ezek a támadások olykor nagyobb szabásúak
is voltak s nemcsak zsákmányolással, zsarolással
végzõdtek, hanem hódítást is eredményeztek:
Így 1589 táján Mezith szarvasi szpáhi a bihar-
megyei Hosszúaszot foglalta el.
Az örökös apró csatározásokból
végre azon háború lett, melyet a történelem
az évek számával tizenötéves-nek nevez
s mely betetõzte ezeknek a vidékeknek a pusztulását
s elpusztította többek közt a szarvasi várat is.
Ennek a háborúnak a történetébõl
megint azt látjuk, hogy a török a szarvasi várat
igen fontosnak tartotta s mindenekfölött féltette.
Paproki Bertalan 1593-ban megjelent krónikájában
azt írja, hogy mikor 1593-ban Tiffenbach császári
vezér Szarvast fenyegette, Gyuláról és Csongrádról
130000 török sietett volna felmentésére. Az egykorú
krónikásnak e kissé talán túlzó
adata bír valamelyes alappal, már annyiban, hogy ez évben
csakugyan nagy volt a veszedelem Szarvason, annyira, hogy még a
temesvári beglerbég („Hazon Bassa") is itt táborozott,
hogy a maga területét megvédelmezze és innen
írta levelét 1593 december 10-én az erdélyi
fejedelemnek, tudatva, hogy a jövõ tavasszal a szultán
személyesen fog vezetni hadat a németek
ellen. 1594 január 4-én pedig Mehmet budai pasa írt
Báthory Zsigmond erdélyí fejedelemnek (akirõl,
úgy látszik, akkor még nem tudta, hogy ellenségük
lesz), felszólítva õt, hogy az erdélyi haddal
késedelem nélkül indúljon s vigyázzon,
hogy Szarvasra ellenség ne jöhessen.
1595-ben, fõkép az aug. 13. facsádi (Facset) vereségükkel
a törökök hadiszerencséje letünni kezdett.
E
vereségük hatása alatt visszavonultak s Lippát,
Világost, Pankotát, Aradot feladva, a szomszéd erõsségekbe,
többek közt Gyulára vonultak.
Ekkor lett Gyula szandzsákbégje Cserkesz Omer, a szarvasi
vár építõje, miután az elõzõ
szandzságbég a facsádi ütközetben elesett.
Omer bég helyzete Gyulán válságos volt. Míg
egyrészt attól tarthatott, hogy az erdélyi had Gyula
ostromára jön, másfelõl október közepén
arról értesült, hogy Miksa fõherceg vezérlete
alatt Szolnokhoz érkezett a királyi
hadsereg. Kétfelõl is fenyegetve lévén,
minden erejét Gyulára akarta összpontosítani
s ezért többek közt a szarvasi várat is kiürítette,
ágyúit Gyulára vitette, sõt hogy a vár
a bevonuló ellenségnek oltalmat ne nyújtson, fölégette.
A bevonuló Miksa fõherceg azután állítólag
300 embert itt hagyott õrizetül az elpusztult
várban. Így írja le a szarvasi vár elfoglalását
Zülfikár aga s így
találjuk azt az egykorú, vagy kevéssel az események
után írott munkákban
is.
Szarvas így a keresztények kezére került,
de alig hihetõ, hogy sok örömük telt volna benne,
A vár elpusztulva, a lakosság javarésze elmenekülve,
a házak üresen állottak. Hozzá még az
esetleg itt maradtakat 1596-ban egy rettenetes csapás érte,
mely a pusztulást betetõzte. Ez év tavaszán
Szolimán temesvári beglerbég, aki -Lippát vissza
akarta foglalni, a Gyõr környékén tanyázó
tatár csapatoknak parancsot adott, hogy segítségére
jöjjenek. A tatárok aztán a Körös és
Maros által határolt vidéket elpusztítva, a
török hódoltság alatt itt élõ lakosságot
részint rabságra hurcolták, részint mindenükbõl
kifosztották. Csaknem lakatlan pusztának kell elképzelnünk
ennyi pusztulás után a XVI. század végén
a szarvasi vár környékét. Mint ilyen, a tizenötéves
háború további részében nevezetesebb
szerepet nem játszhatott többé, legfeljebb mint közlekedésileg
fontos hely, seregek átvonulásának volt a színhelye.
Így 1602. augusztus 31-én Hasszán basa nagyvezér,
aki Székely Mózest készült megsegíteni,
105 ágyúval felszerelt hatalmas sereggel Szarvasra vonult
; ugyanide jött a gyulai és temesvári örök
katonaság is és csatlakozott seregéhez. Mikor épen
tanácskozni kezdtek, Budáról segélykérõk
jöttek s ezért abban az irányban visszatértek.