Müncheni tartózkodása két jelentős eseménnyel zárult: a festő kivetíti és egyben le is zárja első grafikai rnodorát, mely finoman és dekoratívan használt kontúrrajz. A másik: fölveti s egyben meg is oldja első festői problémáját - tömeg és mozgás. A "Lovas csata", a "Levátel a Keresztről" és az "Utolsó ítélet" ennek a korszaknak a zárókövei.
Új
probléma: a szín. Erre pedig
számára csakis egyetlen ország
adhatott választ: Itália, melynek az első
állomása Velence volt. A színek
városában tanulmányozza és
csodálja Tintoretto
ás Tizian remekeit, miközben
hasonlóságokat vél felfedezni a
két zseniális
festő és a festőművészet birodalmában,
a felfedező úton lévő ifjú magyar
piktor
színakkordjai között.
Néhány hónap elteltével
irány tovább: következik az
örök
város, Róma. Itt találkozik
Michelangelo remekeivel, melyek közül legnagyobb
benyomást az "Utolsó
ítélet" s a "Sixtus-kápolna"
kompozíciója tett rá.
Ebben az időszakban találkozik össze a
Római Amerikai Intézet
lgazgatójával,
Lipinszkyvel. A lelkes műbarát Ruzicskayt egész
galériájával együtt
Amerikába
szeretné vinni. Az amerikai út
csábítja, de haza is
vágyódik, szeretné
megmutatni az otthoniaknak hová fejlődött.
Néhány napi várakozás
után megadja
válaszát: hazafelé indul. Budapestre
érkezván, baloldali érzelme a
munkások
közé sodorja. Járja a metropolist, annak
gyárait, kikötőit,
építkezéseit,
emberi forgatagát és az ezeket övező
szántóföldeket. Aztán
csordulásig
megrakott élménnyel,
félévre visszavonul a
világtól és megalkotja
szemléletének
eleddig legteljesebb szintézisét, a 108
rajzból álló
rajz-drámáját, a
Szerelemkereső-t (1927). A „Szerelemkereső” a kor
úgyszólván minden
megjelenítési lehetőségét
tömör egységbe foglalja.
Jelbeszéd ez, de szándékosan
átlátszó, hogy mindenki
megértse: a dantei vízió az
elkövetkező végítéletet,
egy düledező világ omlását s
az új ember, az új rend, teljes szabadsag
vágyának
érkezését jósolja. A
sorozat drámai hatását, eleven
erejét Ruzicskay ki is
próbálta, amikor Nagyváradon
és Budapesten vetítés
formájában a
közönség elé
vitte (1937).
Az
ezidőben, a Nemzeti Szalonban
rendezett kiállítása, már
az újabb, magasabb festi síkon
állítja elénk a
művészt. Témája: a modern
élet, a géppel, villamossággal,
gőzturbinákkal,
vasúti sínekkel, hidakkal és
kültelki nyomorral társult világ. A
metropolis
zaklatott életének
ábrázolásában valahogy
zajlik már a kataklizma megérzése is:
„Vasúti
szerencsétlenség”
„Egymásnak rohanó
járművek”. Ha tájat festett,
beleálmodta a cselekvő, a
természetátalakító embert.
Nem véletlen, hogy André
Salmon híres francia költő és kritikus
századunk legjobbjai közé sorolta.
Mindezek után mi következhetett, ismét
külföld: Párizs, a Szajna-part.
Az 1 930-as évek Párizsa már nem
jelentette azt a határozott és
egyirányú
ösztönzést, amit a nagy
impresszionisták idején, vagy még a
századfordulói
magyar „zarándoklatok”
éveiben képviselt. A párizsi piktorok
is, érthetően
számtalan irányban keresték a
művészet kibontakozását. Itt lngres
száraz,
korrekt rajzvonala hódított, ott Delacroix
sértő festőisége hóditott, megint
mások Picasso ismeretlen dimenziói
felé kanyarodtak el és voltak akik a
Tahiti-i remetére esküdtek. A hatalmas
világváros - a vakító
fények és a pokoli
sötétség
diszharmóniájának
élményében - megmozgatja a
művész alkotó
fantáziáját.
Ráeszmél, hogy párizsi
barangolásai során szerzett
benyomásoknak a
Duna-partján látottak csak
titánrengései annak, amit Párizsban
teljes
nagyságukban, in natura, figyelhetett meg. Itt a Renault-
és Citroen telepek
árnyékában látja meg
először a munka milliós tömegeit, s itt az
„Ékszerész
utca” ragyogásában pillantja meg a
jelenkor trónnélküli
királyait, a pénz igazi
fejedelmeit.
Párizsból hazajőve, Ruzicskay a világváros nagy tanulságait veszi ceruzahegyre. Egész sorozatot szentel a kenyérért kilincselö munkanélküliségnek. Grafikai művei az Est-lapok hasábjain jelennek meg: „Ember és világválság” (1932). A grafikai lapok közül jónéhány bejárta az egész világot. A rotációs gépek még ontották utolsó rajzait, a Válság-sorozatának befejező grafikáit, amikor a festő útnak indul Szarvas felé. A világváros modern problémáit már kiismerte - most a falun a sor. Az otthoni embereket is meg akarta figyelni alaposabban, hisz szülőhelyét annak idején csak a gyermek szemével nézte. Friss benyomásokat keres: vajon a válság hullámai elérték-e a szarvasi határt.
Ruzicskay elöbb csak modelleket kereseti a népe között. A földmunkás mozdulatai mozgatták meg először fantáziáját s a szívós fagyökérhez hasonló paraszti izmok (Munkástanulmányok). Később már kevésbé érdekelte a szarvasi nép külsőséges, látható világa. A paraszti koponyában születő gondolat kezdte érdekelni. Az emberekkel való közvetlen kapcsolata, baráti viszonya egy kulturális körré fejlődött. Verseltek, énekeltek, színi előadásokat tartottak. Megalakította a szarvasi Dalkart, melynek művészeti vezetője is lett. Ezt a haladó szellemű egyesületet irányította meghurcoltatásáig. Szigorú parancsra, mint forradalmi gondolatokat magában hordó festőnek távozni kellett Szarvasról. Még benne élt a „Szarvasi Forradalom” lángja, amikor pesti műtermében munkához látott. Új „Ecce Homo”-t festett(1932). Ezen a képen az ember, Jézus valóban az ácsmester fia. Sajnos a kép a kiállításon megnemértést, sőt kemény ellenhatást váltott ki, minek következtében a festőnek emigrációba kellett vonulnia. Elindult Ady városa, Nagyvárad felé.
Ruzicskay
a vándor, aki megjárta
Németország, Itália ás
Párizs művészeti gócait -
úgy érzi - Nagyváradon
találja
meg az igazi otthont. Rendületlenül dolgozik, műterme
zsúfolásig megtelt új
képekkel. Új hang megint: realizmus és
optimizmus összecsengése. Elfordul a
jelentől és jövő emberét
vetíti a vászonra. Színeit
felerősíti, vonalai
markánsabbak lesznek. Több sikeres
kiállítását Budapest
követi, de rövid idő
elteltével innen elvándorol. Fejében
és ecsetjelberi már megszületett az
új
téma: egybefoglalni a sötéten
látást a jövő optimizmusával.
Ezt a gondolatot
valósítja meg a Világosság
felé c. rajzsorozata (1936). Irány, Hollandia -
Rotterdam.
Hollandiában szép sikereket ért el,
különösen Amsterdamban és
Utrechtben.
Városképei, tengerparti tájai,
valamint a biblikus témájú
„Teremtés”-sorozata.
Ez utóbbi nagyrésze kinn maradt, műgyűjtők
vásárolták meg. A festő telve volt
dicsőséggel, örömmel, amikor
műtermét vasgárdisták
lepték meg és valamennyi
fellelhető képét máglyába
rakva elégették. Műveszbarátai
közül néhányan
koncentrációs táborba
kerültek, mások a bombázás
áldozatai lettek. Ezek lesújtó
hatására Ruzicskay visszavonul a
nyilvánosság elől. Nem
állít ki, és nem fogad
senkit a műtermében. Padlása
egyre-másra az üldözöttek
menedékévé válik.
Mégis
ecsetet fog, mert tudja, hogy a katonacsizmák
ütemes zaja mögött, már
kibontakozik a szabadság ezerszínű
víziója. Elcsendesedik Európa, a
művész
elhagyja Hollandiát, irány
Magyarország fővárosa, a romba dőlt Budapest.
A művészek vándorúton töltik
életük javarészét. Ruzicskay
György is végigjárta
a nagy zarándokutat: München, Drezda, Berlin
-vissza haza -‚ majd Firenze,
Róma, Siene.Arivi, Arezzo -‚ ismét a
hazai táj -‚ aztán Párizs,
Brüsszel,
Antverpen, Ultrecht, Rotterdam -‚ megint a haza - Budapest
és Szarvas. Eljutott
még Amerikába, Spanyolországba,
Romániába is, és talán
nyomon sem lehet követni
állomáshelyeit. Nem túlzás,
ha azt állítjuk, hogy az egész
világon megfordult.
A világ különböző
városaiban aratott sikert rajzaival és
festményeivel. A
budapesti Nemzeti Galéria 1942-ben mutatta be
életművének önálló
tárlatát.
A nemzetközi és a hazai művészvilág rangos kitüntetésekben részesítette Ruzicskay Györgyöt, akárcsak a magyar állam. Egyszer azt mondta a nagy művész: „Az élet rövid, a művészet örök.” Igaza van! (Szerk.)
Ruzicskay
a háborút követően
tovább alkotott. Sok országot bejárva
általában Budapest, Párizs
és Szarvas
között osztotta meg az életét.
Szülő városa 1960-ban
létesített számára sz
Erzsébet ligetben egy tágas műteremmel
ellátott alkotóházat, amely a mester
néprajzi gyűjteményének is helyet
adván,
kiállításként is
rendelkezésre állt az
érdeklődőknek. A művész 1975 óta
Szarvas díszpolgára.
Szilvássy Laszló
A Szerző Irását a Magyar Kultúra Napja ás a művész halálának közelgő évfordulója kapcsán tesszük közzé