II.Az Önkormányzat gazdálkodása
 

Gazdálkodásunk alapvet? célja az önkormányzati intézmények folyamatos és biztonságos m?köd?képességének biztosítása úgy, hogy e közben elegend? forrást tudjunk teremteni városfejlesztési, beruházási feladatokra és meg tudjuk ?rizni likviditásunkat, pénzügyi egyensúlyunkat.
 

Ezt a célt az elmúlt két évben sikeresen elértük, amelynek eszközei voltak:
- intézmény- és feladatracionalizálások (Polgármesteri Hivatal, Általános iskolák és óvodák, Családsegít? Központ)
- egyes nem kötelez? önkormányzati feladatok átadása a megyei önkormányzatnak (Id?sek Otthona, szakmunkásképzés)
- pótlólagos pénzügyi források megszerzése pályázatok útján.

2./ Belvízkárok

1999-2000-ben az országot rendkívüli ár- és belvíz sújtotta. Városunkban a belvízkárok okoztak gondot és átmeneti költségvetési nehézségeket, mert a védekezési, kármegel?zési intézkedéseket kellett haladéktalanul megtenni, és finanszírozni is. Kés?bb ezek a kiadások pályázatok és kormányzati támogatás formájában megtérültek.

A belvízkárok helyreállítására érkezett központi és egyéb támogatások
                                                                                                               e Ft-ban
2.1. 1999-ben belvízkár helyreállításra érkezett bevételek
Általános belvízvédekezésre                                                                        21.921
Önkormányzati utakban keletkezett károk helyreállítására                            11.049
Személyi tulajdonú lakások kárenyhítésére                                                   42.668
Önkormányzati építményekben keletkezett kár helyreállítására                      32.660
VÖRÖSKERESZT adománya magánszemélyek számára                                  300
Máltai Szeretetszolgálat adománya magánszemélyek számára                          1.090
                                                                                           Összesen:    109.688

2.2. 2000.-ben belvízkár helyreállításra érkezett bevételek
Általános belvízvédekezésre                                                                        40.127
Személyi tulajdonú lakások kárenyhítésére                                                 198.575
Önkormányzati építményekben keletkezett károk helyreállítására                  60.550
VÖRÖSKERESZT adománya magánszemélyek számára                                  600
Máltai Szeretetszolgálat adománya magánszemélyek számára                          1.006
Magyar Caritas Alapítvány adománya magánszemélyek számára                     2.614
                                                                          Összesen:                      303.472
 
 

3./ Az önkormányzat 2001. évi költségvetési koncepciója

2001. évi költségvetésünk összeállításánál az elnyerendõ pályázatok önerejének biztosítása a legfontosabb feladat az intézmények mûködésének fenntartása mellett.
 

Tervezett bevételek

Állami támogatások                          923.939 eFt
M?ködési bevételek                         201.883 eFt
MEP támogatás                               181.349 eFt
Adóbevételek                                  346.900 eFt
TITÁSZ részvény értékesítés             48.000 eFt
                      Összesen:             1.702.071 eFt

Tervezett kiadások:

Mûködési kiadások                        1.669.836 eFt
Felhalmozási kiadások (önerõ)           358.235 eFt
Hiteltörlesztés: felhalmozási                   38.368 eFt
    m?ködési                                         50.000 eFt
                     Összesen:               2.116.439 eFt

Hitelszükséglet:

Mûködési            70.765 eFt
Felhalmozási       343.603 eFt
 

Természetesen a koncepcióban szerepl? felhalmozási hitelszükséglettel a 2001. évi költségvetés nem tervezhet?. Ezért a képvisel?-testületnek eddigi kötelezettségvállalásait felül kell vizsgálnia és az elnyert pályázatokhoz, illetve a következ? két év pályázati lehet?ségeihez kell igazítani. Pénzügyi helyzetünket azonban javítani fogja, ha dönt a törvényhozás a gázközm?vagyon önkormányzatok részére történ? rendezésér?l.
 

4./ A hitelállomány és törlesztõ részletek alakulása

Hitelállományunk az elmúlt két évben folyamatosan csökkent. 1999-ben mindössze 8,8 millió Ft energiaracionalizálási hitel felvételére került sor. 2000. decemberében alakult ki az a helyzet, amikor pályázatos beruházásaink önerejéhez jelent?sebb összeg? hitelfelvételhez kellett folyamodnunk.

5./ Vagyongazdálkodás, lakásgazdálkodás

Az új képvisel?-testület az önkormányzati vagyonvesztés megakadályozása érdekében hivatalbalépését követ?en a vagyonértékesítés korlátozása mellett döntött. Ez nagyban el?segítette azt, hogy a korábbi értékesítések utáni vagyon megmaradt, illetve növekedett. Elkészült az önkormányzat vagyon és lakásgazdálkodási koncepciója, amely meghatározta a követend? irányvonalat. Kiemelten kezeltük a lakásgazdálkodást, befejez?dött a lakásértékesítési folyamat, és a koncepciónak megfelel?en 1999-ben 8, 2000. évben 5 lakást vásároltunk összesen 25 millió forint értékben. A KOMÉP Kft. kivitelezésében 8 db átmeneti lakás épület fel 24 millió forint értékben.

Önkormányzati bérlakásépítésre nem volt lehet?ségünk, de a fiatalok lakásgondjainak enyhítésére 1999-ben meghirdettük a „fecske-programot”.
A lakásgazdálkodásban 2001-t?l fordulat várható. A Gazdasági Minisztérium bérlakásépítési pályázatán 70 millió Ft támogatást nyertük a Vágóhíd utcában 20 db lakás, 58,8 millió Ft támogatást nyertük a Szentesi úton 18 db lakás felépítéséhez
A támogatás mértéke 70 %, a 30 % öner?t saját bevételeinkb?l kell fedezni. A 38 db lakás felépítését 2001. évre vállaltuk.

6./ Helyi adópolitika 

Ciklusprogramunk kidolgozásakor a képvisel?-testület szükségesnek látta, hogy az önkormányzat saját bevételeinek növelése érdekében adórendelteinket felülvizsgáljuk, az adómértékeket növeljük, esetlegesen új adók bevezetése is felmerült.
E kérdésben a pénzügyi szükségletek, valamint a lakosság és a vállalkozók teherbíró képessége közötti egyensúlyt megteremtve igyekezett optimális döntéseket hozni a testület. Az adómértékek növelése visszafogott volt, új adók bevezetése nincs napirenden.
Helyi adókból származik az önkormányzat költségvetési bevételeinek 14-15 %-a. Adóügyben kiadott határozatok száma 1999-ben 3701 db, 2000-ben 4847 db volt.
A város lakosságának, vállalkozóinak adófizetési morálja általában jónak mondható, de az adóhatóság is minden törvényes eszközt igénybe vesz az adóbevételek teljesítése érdekében. Mindezt jól jellemzik az alábbi összefoglaló adatok. 

Fenti adatokhoz képest 2001. január 1-t?l a magánszemélyek kommunális adójának mértéke 4000.-Ft/év, de a beépítetlen telkek után nem kell kommunális adót fizetni. Az építményadó mértéke 400.-Ft/m2-re, az idegenforgalmi adó mértéke 200.-Ft/vendégéjszakára, a gépjárm?adó mértéke 900.-Ft/100kg-ra emelkedik. Nem változik a helyi ipar?zési adó mértéke.
A lakosság és a vállalkozók által megvalósított kommunális beruházások értéke a jöv?ben csak a kommunális adóba kerülhet beszámításra.