Szarvas és Vidéke
2010. december 23.
9
Másik kincses ládáját tárja fel, mint akinek
sem titkolt java, sem rejtegetett bűne nincs,
mert kész mind a Megváltó elé hozni.
A harmadik letérdel. Magatartásával is
kifejezi, hogy nem csak szüksége, hanem
igénye is van Istenre, mint élete urára.
József a háttérben áll. Úgy van jelen,
mintha ott sem lenne. Nem tolakszik előre.
Ez a találkozás nem róla, hanem a GYER-
MEKRŐL szól, akit az ő gondviselésére
bízott a Gondviselő Atya. Bár hallgat az
evangéliumban, és hallgat róla az evangé-
lium, mégis nélkülözhetetlen személye a
karácsonynak. Ő háttérbe húzódva is ak-
tív részese az eseményeknek, és mégsem
telepszik rá a többiekre.
Mária pedig tartja a gyermekét, tud-
va, hogy igazából csöppnyi gyermekének
örökkévaló karjai tartják az ő életét. Most
is szívében forgatja azokat az ígéreteket,
melyet Fiáról az angyalok, a pásztorok és
most a bölcsek által üzent az Isten. Kar-
jaiban alvó gyermeke bizonysága annak,
hogy Immánuel – azaz velünk az Isten.
Irigykedve gondolok rájuk, a régi – s
talán egyesek által régimódinak tartott
– emberekre, akikhez száz TV csatorna,
internet és mobiltelefon nélkül is megérke-
zett az ÜZENET.
A Jupiter és a Szaturnusz egymás közelé-
be került, és felerősítették a nap rájuk szórt
fényét. Nem mondták, hogy ezek fénytelen
rideg égitestek, hanem felragyogott lelkük,
és azt suttogták: CSILLAG. A képzett tu-
dósok számára „csillaggá” válhatott a két
bolygó, mert hagyták, hogy Isten üzene-
tévé legyen szívükben a ritka természe-
ti jelenség. Korukban egyiket Palesztina
égitestének, a másikat az Uralkodó boly-
gójának, a mögöttük látható halak csillag-
képét pedig a végidők jelképének tartották.
Lefordították az üzenetet: Palesztinában
megszületett a végidők uralkodója…
Sokan megmosolyogják – ez lenne Isten
üzenete? Pedig talán már nekünk is üzent
Isten „hétköznapi” dolgokon keresztül.
Megállított egy infarktussal, hogy meg-
értesse: nem végtelen az időd, használd ki
arra, hogy rátalálj életed Urára. Tűzoltók-
kal vágatott ki az autóból, hogy jelezze –
halálba rohansz, ha így folytatod. Amikor
úgy érezted, minden elhagyott, és nincs
értelme élni, akkor felragyogtatott előtted
egy reménysugarat. Megmutatta: ha má-
sok elfeledkeznének is, Ő soha nem feled-
kezik meg Rólad. Most karácsony ünnepén
pedig Jézusra irányítja fi gyelmünket: any-
nyira szeret, hogy Fiát engedte halálba ér-
tünk, hogy élhessünk Ő által.
A bölcsek nem tudták, hogy pontosan
mikor és hol született az ÚJ KIRÁLY, de
azt igen, hogy MEGSZÜLETETT, és ér-
demes keresni Őt. Több mint ezer kilomé-
tert vándoroltak, dacoltak rablókkal, küz-
döttek zord időjárással, úttalan utak men-
tén aludtak… Nekünk mennyivel köny-
nyebb dolgunk van! Számunkra elérhető
a Biblia, több keresztyén templomközül is
választhatunk, interneten és TV-n keresz-
tül is hozzáférhetünk az örömhírhez! Va-
lami miatt azonban mintha hosszabb len-
ne a mi utunk egy gyülekezetig, a Tv kap-
csolóig vagy a Bibliát tartó könyvespolcig,
mint Napkelettől Jeruzsálemig, majd to-
vább egészen Betlehemig.
Irigykedve gondolok rájuk, akik minden
akadályt félretéve keresték, amíg rá nem
találtak, míg le nem borulhattak az előtt,
Aki értük született. Mert nem akkor va-
gyok maradi, amikor hitelt adok Isten sza-
vának, hanem akkor, ha lemaradok életem
legnagyobb lehetőségéről, az Istennel való
találkozásról.
Bizonyára nem gondolták, hogy tisztes
és tiszta ház helyett egy istállóban talál-
nak rá az URAK URÁRA. Nem gondol-
ták, hogy az új király közelében levők mi-
lyen nagy közönnyel hagyják fi gyelmen
kívül az égi jeleket. Nem gondolták, hogy
vannak olyan emberek, akik várják meg-
születését, tudják, hol kell megszületnie
– de még akkor sem indulnak a számuk-
ra rövid, talán egy órás gyalogútra, ami-
kor erre messziről jött emberek hívják fel
a fi gyelmüket.
Mások ellenségeskedése, tiszteletlen-
sége, közönye, meg nem élt bibliaismere-
te sem vette el örömüket, és nem fordul-
tak vissza a cél előtt. Ők egy istállóban
is készek voltak leborulni hódolatuk jele-
ként. Augustinusban Cicero egyik műve
felébresztette a vágyat arra, hogy keres-
se Istent. Mivel tudta, hogy a Biblia Is-
ten kijelentése, elkezdte olvasni. Azonban
hamar félretette, mert a Szentírás stílusát
szánalmasan szegényesnek találta Ciceró-
éhoz képest. Mit nyújthatna neki egy ilyen
egyszerű könyv? Évek múlva azonban Is-
tenhez vezérlő „csillaggá” lett számára egy
gyermek éneke, aki a közelében refrénként
énekelte: „vedd és olvasd”. Tudta, hogy a
gyermek énekén keresztül Isten üzen szá-
mára. Kezébe véve a Szentírást már az első
olvasott mondat válasz volt kérdésére, sze-
mélyes üzenetté lett számára, és megvál-
toztatta az életét.
Számodra is elég, ahogy a Bibliában
előtted áll az örömhír – vagy még mindig
egy díszesebb, számodra elfogadhatóbb
külsőre vársz?
Milyen egyszerű a betlehemi történet! A
bölcsek keresték és megtalálták a Megváltót.
Leborultak előtte, átadták kincseiket, rábíz-
ták legféltettebb értékeiket, nagy öröm töltöt-
te be őket. De ez még nem minden, hiszen Is-
ten válaszolt az őt kereső embereknek! Eddig
csak a természeti jelenségek közvetett jeleit
értették, most pedig kijelentést kaptak. Maga
Isten beszélt velük, és más úton tértek vissza
hazájukba, megmenekülve a kegyetlen Heró-
destől. Példájuk is mutatja, hogy Isten választ
és feleletet ad minden engedelmes, őszinte
cselekedetre. Ezen az ünnepen is elkezdődhet
egy sokkal komolyabb, mélyebb és tartalma-
sabb kommunikációnk Istennel.
Az ünnepek alatt még sokszor elme-
gyünk a betlehemes előtt. Mit tehetnénk,
hogy egyúttal ne menjünk el az üzenete
mellett is? Bár lennénk mindannyian leg-
alább annyira bölcsek, mint egykor a nap-
keletiek és mozdulnák, mennénk, keres-
nénk Jézust, míg rá nem találunk… Talán
ez a betlehemes is „Istenhez vezető csillag-
gá” lehet számunkra!
Önmagával együtt mindent kész nekünk
adni az Isten. Persze beérhetjük keveseb-
bel is, ünnepi hangulattal, érzelmi töltött-
séggel, egy kis pihenővel. Az is jól esik.
Csak félő, hogy így királyi gazdagság örö-
köseiként koldus szegényen tengetjük el az
ünnep napjai után hétköznapjainkat is.
Erről írt Weöres Sándor a Parainezis
című versében:
„..Homo sapiens, kétlábu testvér,
de szerény, de koldus lett a vágyad:
hajdanában a tökélyre vágytál,
ma a boldogsággal is beérnéd –
és még ezt se képzeled nagyobbnak,
mint hogy bendőd bírja Marcsa főztjét
és ágyékod bizseregni tudjon
s legyen életedben holmi lim-lom
mit tiédnek, birtoknak becézhess. –
Isten vendége vagy e világon!
mért nem hagyod, hogy a házigazda
minden termét sorra nyitogassa,
minden kincsét rendre megmutassa?
letelepszel az előszobában
s ott békében nyújtóznál örökre. …”
Maradunk az előszobában, vagy bel-
jebb lépünk? Jézus születése arról beszél,
hogy bent hiányolnak bennünket! Jézus
halála és feltámadása arról üzen, hogy ki-
nyílt előtted is az ajtó, és beljebb léphetsz.
Nem fognak berángani, de ha belépsz, Is-
ten sorra nyitogatja előtted minden termét
és megmutatja minden kincsét. Bölcs dön-
tést, boldog Jézusra találást, hogy áldott le-
gyen a karácsonyunk!