background image
2010. június 24. 
Szarvas és Vidéke
8
Májusi ülésükön tárgyalták a képvi-
selők a gyermekjóléti és gyermekvédel-
mi feladatok ellátásáról szóló beszámo-
lót, aminek első és másodikrészét előző 
számainkban, a harmadik részét pedig 
most olvashatják.
5. Az önkormányzat által biz-
tosított személyes gondoskodást 
nyújtó ellátások
A bölcsőde szolgáltatásai:
• Baba-mama klub – a nagy érdeklődés-
re való tekintettel nyáron nagyobb helyre 
költözött a klub, 2009. őszétől újra szer-
vezve heti egy alakalommal fogadja a böl-
csődébe még nem járó gyermekeket szüle-
ikkel együtt,
• Sószoba – a bölcsődés gyermekek ok-
tóbertől április végéig (főleg rossz idő ese-
tén) vehetik igénybe ezt a szolgáltatást a 
légúti megbetegedések megelőzésére, utó-
gondozásra, a délutáni órákban térítés-
mentes a város lakossága részére is rendel-
kezésre áll.
• napközbeni gyermekfelügyelet – a csa-
ládok rendkívüli helyzetének, problémá-
jának napközbeni megoldásában segít a 
bölcsőde a gyermek felügyeletével térítés 
megfi zetése mellett. 2009. évben 62 alka-
lommal, 215 órában igényelték a szülők ezt 
a szolgáltatást, melynek ára 150,- Ft/óra 
(2007. év óta nem változott),
• időntúli gyermekfelügyelet – 2009. év-
ben nem volt rá igény.
A bölcsőde egész évben folyamatos ren-
dezvényeivel, programjaival színesíti a 
gyermekek és szüleik mindennapjait, az 
önkormányzat által kiírt pályázatokon ki-
sebb rendezvények lebonyolításához nyert 
az intézmény támogatást.
Gyermekek, családok átmeneti gondo-
zása
A gyermekek átmeneti gondozása kere-
tében a gyermek testi, értelmi, érzelmi és 
erkölcsi fejlődését elősegítő, az életkorá-
nak, egészségi állapotának és egyéb szük-
ségleteinek megfelelő étkeztetéséről, ru-
házattal való ellátásáról, mentálhigiénés 
és egészségügyi ellátásáról, gondozásáról, 
neveléséről, lakhatásáról (a továbbiakban: 
teljes körű ellátás) kell gondoskodni. 
A gyermekek átmeneti gondozását - a 
szülői felügyeletet gyakorló szülő vagy 
más törvényes képviselő (a továbbiakban 
együtt: szülő) kérelmére vagy beleegyezé-
sével - ideiglenes jelleggel, teljes körű ellá-
tással kell biztosítani, ha a szülő egészség-
ügyi körülménye, életvezetési problémája, 
indokolt távolléte vagy más akadályoztatá-
sa miatt a gyermek nevelését a családban 
nem tudja megoldani. A fogyatékos gyer-
mek számára a sajátos szükségleteihez iga-
zodó ellátást kell biztosítani.
Családok átmeneti otthonában helyezhe-
tő  el  az  otthontalanná  vált  szülő és gyer-
meke, ha lakhatásuk más módon nem old-
ható meg. A 14. évét be nem töltött gyer-
meket szüleitől elválasztani csak kivétele-
sen indokolt esetben lehet. A szülő gyer-
meke ellátásában munkarendjéhez igazo-
dóan részt vesz.
A gyermekek átmeneti gondozása az 
alapjául szolgáló ok fennállásáig, de leg-
feljebb tizenkettő plusz hat hónapig tart.
A 2009-es évben 1 fő anya 4 fő gyerme-
kével vette igénybe a Szolnoki Családok 
átmeneti Otthona szolgáltatásait.
A feladat ellátására Szarvas Város Ön-
kormányzata és a Magyar Ökumenikus 
Segélyszolgálat között 2006. évben aláírt 
szerződés nyújt megoldást, helyhiány mi-
att Szolnokra irányítják a segítségre szo-
rulókat. 
6. Jegyzői hatáskörben tett 
gyámhatósági intézkedések
Védelembe vétel
Célja a gyermek veszélyeztetettségé-
nek megszüntetése, illetve csökkentése, a 
gyermek családban történő nevelkedésé-
nek fi gyelemmel kísérése és segítése a ki-
rendelt családgondozó közreműködésével. 
2009. december 31-én nyilvántartott vé-
delembe vett kiskorúak száma 42 fő volt 
(2008. évben 41 fő),  az  év  folyamán  17 
fő gyermek védelembe vétele szűnt meg 
(2008. évben 11 fő).
A védelembe vétel okai:
 környezeti: 13 fő,
 szülőnek felróható magatartási: 17 fő,
 gyermeknek felróható magatartási: 12 fő,
 gyermek által elkövetett bűncselekmé-
nyek miatti: nem volt ilyen.
A gyermekvédelem jelzőrendszerének 
kiépítettségét jelzi, hogy a védelembe vett 
gyermekek számából 
 a gyermekjóléti szolgálat jelzése alap-
ján lett védelembe véve: 15 fő,
 más szerv jelzése alapján: 3 fő.
A védelembe vétel keretében elrendelt 
intézkedések:
  a gyermek egészségét veszélyeztető 
körülmények megszüntetéséről való intéz-
kedés: 10 esetben,
 gyermek részére magatartási szabály 
megállapítása: 12 esetben,
 szülő fi gyelmeztetése helytelen maga-
tartásának megváltoztatására: 17 esetben,
 gyámhivatalnál kezdeményezett eljá-
rás: 4 esetben.
A családi pótlék természetbeni formá-
ban történő nyújtása
Új lehetőségként lépett a jegyzői hatás-
körben működő gyámhatóságok feladatkö-
rébe a családi pótlék természetbeni formá-
ban történő nyújtása. 
Hatályos: 2009. szeptember 01-től. 
Ha a gyermek veszélyeztetettsége el-
sősorban elhanyagolása miatt áll fenn, és 
a szülő vagy más törvényes képviselő a 
gyermek veszélyeztetettségét az alapellá-
tások önkéntes igénybevételével megszün-
tetni nem tudja, vagy nem akarja, de ala-
posan feltételezhető, hogy a családi pótlék 
célzott felhasználásával a gyermek fejlő-
dése a családi környezetben biztosítható, a 
települési önkormányzat jegyzője - a véde-
lembe vétellel egyidejűleg vagy a gyermek 
védelembe vételének fennállása során - a 
családi pótlék gyermek után járó összegé-
nek legfeljebb 50%-a erejéig a családi pót-
lék természetbeni formában történő nyúj-
tásáról határozhat.
A családi pótlék természetbeni formá-
ban történő nyújtása legfeljebb egy év idő-
tartamra, a döntést követő második hónap 
első napjával kezdődően rendelhető el. A 
családi pótlék természetbeni formában 
történő  nyújtása  a  fent  említett  feltételek 
fennállása esetén ismételten elrendelhető.
Ha a védelembe vétel során felmerül a 
családi pótlék természetbeni formában 
történő nyújtásának szükségessége, en-
nek megvizsgálása érdekében a települési 
önkormányzat jegyzője megkeresi a gyer-
mekjóléti szolgálatot. 
A gyermekjóléti szolgálat a megkere-
séstől számított 10 munkanapon belül tá-
jékoztatja a települési önkormányzat jegy-
zőjét vizsgálatának eredményéről, és szük-
ség szerint javaslatot tesz a családi pótlék 
természetbeni formában történő nyújtásá-
ra. Nem kell megkeresni a gyermekjólé-
ti szolgálatot, ha a gyermekjóléti szolgálat 
kezdeményezte a családi pótlék természet-
beni formában történő nyújtását.
Ha a védelembe vétel során a csalá-
di pótlék természetbeni formában törté-
nő nyújtása válik szükségessé, a telepü-
lési önkormányzat jegyzője - a gyermeket 
gondozó szülő, illetve a korlátozottan cse-
lekvőképes gyermek meghallgatását köve-
tően, véleményük fi gyelembevételével, to-
vábbá a gyermekjóléti szolgálat és szükség 
szerint a jelzőrendszer tagjai javaslatának 
fi gyelembevételével - gondoskodik a csalá-
di pótlék természetbeni formában történő 
nyújtásához kapcsolódó pénzfelhasználási 
terv elkészítéséről.
A pénzfelhasználási terv fi gyelembevé-
telével a települési önkormányzat jegyzője 
dönt a családi pótlék természetbeni formában 
történő nyújtásának mértékéről, időtartamá-
Beszámoló a gyermekjóléti és gyermekvédelmi 
feladatok ellátásáról II.
“Egy gyermek élete olyan, mint egy papírlap, melyen minden arra járó nyomot hagy.” 
(Kínai közmondás)
Előzmény: Beszámoló a gyermekjóléti 
és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról 
I. rész – 1. A település demográfi ai mu-
tatói; 2. A gyermekvédelmi törvényben 
szabályozott pénzbeli és természetbeni 
ellátások; 3. A gyermekvédelmi törvény-
ben nem szabályozott, az önkor mányzat 
által önként biztosított pénzbeli és ter-
mészetbeni ellátások – Szarvas és V. Heti-
lap 23. szám. 4. Gyermekélelmezés meg-
oldásának módjai; 5. Az önkormányzat 
által biztosított személyes gondoskodást 
nyújtó ellátások: Gyermekjóléti alapel-
látások – Szarvas és V. Hetilap 24. szám.
<<< Előző oldal                                                                                                                                                                     Következő oldal >>>