2008. szeptember 18.
Szarvas és Vidéke
2
– Bizottságunk az önkorm–
Bizottságunk az ügyrendi, jogi
és közbiztonsági kérdésekkel
foglalkozik, tehát a hosszabb
elnevezés pontosan fedte mun-
kánk lényegét, de túlságosan
körülíró volt, ezért az egysze-
rűség, közérthetőség kedvéért
a rövidebb változatot választot-
tuk, ez is tiszta és világos.
– Az ügyrend témakörébe
tartozik például a laikusok ál-
tal is sokszor hallott SZMSZ,
az önkormányzat szervezeti és
működési szabályzata, de mi
más tartozik még ide?
– Az ügyrendi feladatok
alapvetően az önkormányzat
képviselő-testületének törvé-
nyes működésével kapcsola-
tos jogosítványok. A testület
alapokmányának, a szervezeti
és működési szabályzatnak az
előkészítése, folyamatos fi gye-
lemmel kísérése, változtatásra
érettség esetén annak indítvá-
nyozása a mi feladatunk, azaz
felügyelnünk kell, hogy a tes-
tület az alapokmányának meg-
felelően működjön. Ide tartoz-
nak még a testület működésé-
vel kapcsolatos olyan jogosít-
ványok, mint például a titkos
szavazás teendőinek ellátása,
a képviselői összeférhetetlen-
séggel, a vagyonnyilatkozatok
szabályszerű elkészíttetésével,
nyilvántartásával, kezelésével
Akik többnyire a háttérben állnak
Ma már csak Ügyrendi Bizottság, de korábban Ügyrendi Jogi
és Közbiztonsági Bizottság volt az elnevezése a dr. Molnár
Mihály által vezetett önkormányzati testületnek. Az elnökkel
a bizottság munkájáról beszélgetve először a bizottság felada-
tairól érdeklődtünk, ami mindjárt az elnevezés változásának
magyarázatául is szolgált.
együtt járó feladatok. De miénk
még a polgármester illetményé-
re vonatkozó javaslattételi jog-
kör, valamint a polgármesterrel
szemben az egyéb munkáltatói
jogok gyakorlása.
– Lássuk ezután a jogi fel-
adatkör mibenlétét.
– A jogi részben szakbizott-
ságunk a szerződések, meg-
állapodások, alapító okirat-
ok, egyéb jogi jellegű ügyek
véleményezését végzi el. Ön-
kormányzati rendelet nem ke-
rülhet úgy a testület elé, hogy
bizottságunk ne foglalkozott
volna vele. Az önkormányza-
tiság kezdetén nem egy rende-
let konkrét megfogalmazása
is a bizottság feladatköre volt.
De ügyelünk a jogszerűség és a
tartalmi kérdések mellett a sti-
lisztikára is. Akik követik a tes-
tület üléseit, tudják, hogy ezzel
kapcsolatban sokszor vagyok
„háklis”. Azt szoktam mondani
ugyanis, hogy az irattárak meg-
őrzik ezeket az alkotásokat, és
nem mindegy, hogy a kései ku-
tatóban milyen kép alakul ki az
ezredforduló városvezetéséről.
– A feladatkörök felsorolá-
sában utolsó helyre tettük a
közbiztonságot, de gondolom,
hogy ez csak sorrendiség, mert
ez is fontos terület.
– Természetesen, s igyekszik
is a bizottság a város közbiz-
tonsági kérdéseinek, felmerü-
lő problémáinak megoldásában
véleményével segíteni. Tartjuk
a kapcsolatot a rendőrséggel és
a polgárőrséggel, adott esetben
a testületi beszámolótól függet-
lenül is meghallgatjuk őket egy-
egy konkrét kérdés kapcsán.
Jelenleg a térfi gyelő kamera-
rendszer felállítása kíván meg
szoros együttműködést velük.
Önálló, átruházott hatáskörben
gyakorolja a bizottság a város
forgalmi rendjének szabályo-
zását és lakossági észrevételek
vagy panaszok alapján pedig a
szükséges korrekciókat. Ezzel
kapcsolatban bizony sokszor
kell konfl iktushelyzetet kezel-
ni. Bizottságunk, és személy
szerint én sem vagyok híve a
minden áron való korlátozás-
nak, márpedig általában korlá-
tozó kérelmekkel jön a lakos-
ság. Szoktam is mondani, hogy
ha minden lakossági kérést tel-
jesítenénk, nem lehetne közle-
kedni Szarvason. Munkánk-
kal az igényeket és a lehetősé-
geket próbáljuk összehangolni,
minden esetben felhívjuk a ké-
relmezők fi gyelmét, hogy a la-
kókörnyezet fegyelmező ereje
segíthet leginkább a probléma
megoldásában. Sajnos ma Ma-
gyarországon, így Szarvason
is, rossz a közlekedési morál, és
eléggé kétségbeesve fi gyelem,
hogy a szabályismeret hiánya
mekkora arroganciával páro-
sul. Kicsit túlozva azt is mond-
hatnám, hogy manapság csak
a fi zikai korlátozással lehet fe-
gyelmezni.
– Pedig szabályokban az-
tán bővelkedünk, sőt, mintha
kezdene túlszabályozottá válni
mindennapi környezetünk
– Igen, mert uniós tagsá-
gunkkal még több szabály át-
vételére, alkalmazására kény-
szerülünk. Amíg az előző rend-
szerben a parlament évente 4
törvényt hozott, addig ma több,
mint kétszázat, s ez nem teszi
könnyebbé a dolgunkat.
– Ezeket a törvényeket a szar-
vasi Ügyrendi Bizottságnak
például mind ismernie kell?
– Azért van a hivatal, a szak-
mai apparátus, hogy a törvé-
nyeket, a törvényi változáso-
kat fi gyelje. Mi – a bizottság
– a társadalmi kontrollt jelent-
jük: szükséges-e változtatni, és
ha igen, akkor hogyan tegyük.
Van, ahol nincs mozgásterünk,
mert központi jogszabályokat
kell végrehajtani, van ahol a
helyi kezdeményezés játssza a
fő szerepet. Helyben a rendele-
tek legalább 95 %-a magasabb
szintű jogszabály elrendelésé-
re születik és csak elenyésző
számban kerül sor helyi jelen-
tőségű ügyek szabályozására.
Ilyen volt annak idején a mo-
torcsónak közlekedés megtiltá-
sa a holtágon, amit még az Al-
kotmánybíróság is példaérté-
kűnek tartott. De nehéz a nem
egyszer ellentmondásos törvé-
nyekből kihámozni a szüksé-
ges információkat. Ma ugyanis
a törvény előkészítést követően
a parlamenti módosításoknak
tág tere van, és ezek nincsenek
fi gyelemmel a többi jogszabály-
lyal való összhangra.
– A bizottság munkájában
egy év átlagában hogyan osz-
lanak meg az ügyrendi, jogi és
közbiztonsági feladatok?
– Feladataink legalább felét
a jogi dolgok adják, körülbelül
30 százalék az ügyrendi mun-
ka, majd’ húsz százalék lehet a
közbiztonsági, a maradék egy-
két százalékban pedig egyéb
feladatokat látunk el, mint a ci-
vil szervezetek pályázatainak
véleményezése, a kitüntetések-
re tett javaslatok, stb.
– Munkájukat el tudják lát-
ni az előre elhatározott ülése-
ken, vagy van sok rendkívüli
ülés is?
– Ritkán van rendkívüli ülé-
sünk. A témák jellegénél fogva
a bizottság feladatai a testületi
ülésekhez kapcsolódnak, ezért
elég, ha csak azok előtt tartunk
üléseket.
Az Ügyrendi Bizottság tipi-
kus háttérbizottság, nincsenek
látványos feladatok, akciók.
Többé kevésbé olyan a mun-
kánk, mint a színházi ügyelőé,
akinek az előadás zavartalan
lebonyolításában fontos szere-
pe van, de soha nem őt tapsol-
ják a függöny előtt.
T.L.
A
Z
Ü
GYRENDI
B
IZOTTSÁG
TAGJAI
Elnök: dr. Molnár Mihály
Képviselő tagok: Dr. Bagi László, Dernovics László
Külsős tagok: dr. Bakos Béla, Samu Tamás Gergő