Az idegen irány
Hartay Csaba új kötete
Barbaricum Könyvműhely, Karcag, 2001

Hartay Csaba első nyomtatásban megjelenő versét a Szarvas és Vidéke közölte 1996-ban. Első verseskötetét (Vakuljon meg az árnyék) a Szarvasi Krónika Alapítvány jelentette meg.

"Költő született a Viharsarok táján" - írta a kötet előszavában Sárándi József, a József Attila-díjas költő. Hartay Csaba igazolta állítását.

Második kötete a gyulai Mokos-kör gondozásában jelent meg (Gyertyataposás), a mostani, a harmadik a karcagi Barbaricum Műhely kiadásában. Közben pedig versek sokasága a különböző folyóiratokban, napi-lapokban, - többek közt a tiszavirág életű Sárkányfűben és a Népszabadság kulturális mellékletében is. Ez pedig rangot jelent.

Mi változott időközben? A világ nagyon sokat, de ez kívülreked Hartay világán. A versei is sokat. Már nem az az önbizalomhiánnyal küszködő fiatalember, akiről Sárándi ír. Ezt magabiztos kötetkompozíciója (is) bizonyítja. Zöld, sárga, piros, kék, fekete - ezek a színek jelentik a kötet cikluscímeit. A ciklusok kezdő verse az adott színre írt vers. Mintha Rimbaud magánhangzóinak színei keltek volna önálló életre, s teljesedtek volna ki.

"Zsákutcában gyalogolok végig" - írta 1996-ban. Úgy tűnik, hogy megnyíltak a zsákutcák, vagy legalább is nem késztették visszafordulásra az egykor meglehetősen szkeptikus hangú fiatalembert. A kötet indító verse epigrammai tömörséggel jelzi ezt:

Minden órában van néhány pillanat
Amikor a két mutató egyenest alkot
Vagy fedi egymást
A szög nulla fokos
Rés az időn.

(Rés)

Pedig a világ már említett változása legkevésbé sem segített a kitörésben.
Szerencsés alkat Hartay Csaba. Ezen a résen olyan helyre jutott, ahová a világ csak impressziókban szűrődik be hozzá (vagy szűrődik át rajta). Politikának, a politikának álcázott gyalázatoknak, emberi gyarlóságnak még csak halvány lenyomatát sem észlelni a versekben. Saját kis világa burokként veszi körül, megvédi őt. (Vagy talán ezzel védekezik.) Ha nem állna oly távol világától az "irodalom", azt is mondhatnám: "neoimpresszionista". Íme néhány remek kép a ciklusok nyitóverseiből:

Gyilkos étvágyú metszőollók
Gyors villogása
Zöld agyak zöld gondolatok

(Zöld)

 

Piros örökség
Vér és élet a forró stégen
Kifogyott filctollak
Piros értékek

(Piros)

 

Tavaszi hideg
Kóstolhatatlan
Háromszázhatvan fokos mindenség

(Kék)

 

Összerezdülök
Körém dermedt félelemben
Kis mozdulatokra képes
Mag vagyok

(Fekete)

 

 

Ami nem változott verseiben - s talán még szerencse is -, ösztönös képalkotó tehetsége. Ontja magából az olyan eredeti képeket, amelyek közül egynek is mennyire örülne egy-egy költőzseninek kikiáltott, futtatott ifjú titán.
A világmegváltó attitűdök helyett sok versében ott bujkál az irónia és a (nagyon szimpatikus) önirónia. Néha úgy tűnik, nem veszi komolyan sem magát, sem a költészetet. Vagy csak annyira veszi komolyan, amennyire megérdemlik.

Vers senkinek

A vers mozgatja a világot
Képzelj el egy napot vers nélkül
A haverok nem csöngetnének
Apád hülyét kapna munkahelyén
A buszsofőr elbőgné magát
A hatötvenötös indulásakor
A tévébemondók brazil sorozatokat
Megszakítva olvasnák a közleményt:
Felszólítjuk a költőket
Hogy azonnal fejezzék be a sztrájkot!

Sikerül-e a "semmiből jött művész"-nek elfogadtatnia magát? - tette fel a kérdést még 1996-ban Sárándi József. Az azóta megjelent versei és ez a kötet alighanem meggyőző "igen" választ adnak e kérdésre.

Kutas Ferenc