Az idegen irány "Költő született a Viharsarok táján" - írta a kötet előszavában Sárándi József, a József Attila-díjas költő. Hartay Csaba igazolta állítását. Második kötete a gyulai Mokos-kör gondozásában jelent meg (Gyertyataposás), a mostani, a harmadik a karcagi Barbaricum Műhely kiadásában. Közben pedig versek sokasága a különböző folyóiratokban, napi-lapokban, - többek közt a tiszavirág életű Sárkányfűben és a Népszabadság kulturális mellékletében is. Ez pedig rangot jelent. Mi változott időközben? A világ nagyon sokat, de ez kívülreked Hartay világán. A versei is sokat. Már nem az az önbizalomhiánnyal küszködő fiatalember, akiről Sárándi ír. Ezt magabiztos kötetkompozíciója (is) bizonyítja. Zöld, sárga, piros, kék, fekete - ezek a színek jelentik a kötet cikluscímeit. A ciklusok kezdő verse az adott színre írt vers. Mintha Rimbaud magánhangzóinak színei keltek volna önálló életre, s teljesedtek volna ki. "Zsákutcában gyalogolok végig" - írta 1996-ban. Úgy tűnik, hogy megnyíltak a zsákutcák, vagy legalább is nem késztették visszafordulásra az egykor meglehetősen szkeptikus hangú fiatalembert. A kötet indító verse epigrammai tömörséggel jelzi ezt:
Pedig a világ már említett változása legkevésbé sem segített a kitörésben.
Ami nem változott verseiben - s talán még szerencse is -, ösztönös képalkotó
tehetsége. Ontja magából az olyan eredeti képeket, amelyek közül egynek
is mennyire örülne egy-egy költőzseninek kikiáltott, futtatott ifjú titán.
Sikerül-e a "semmiből jött művész"-nek elfogadtatnia magát? - tette fel a kérdést még 1996-ban Sárándi József. Az azóta megjelent versei és ez a kötet alighanem meggyőző "igen" választ adnak e kérdésre. Kutas Ferenc |
|||||