Lelkes Pál Új iskolák Az 1893. évi január hó 12-én tartott presbiteri gyűlés foglalkozik az
egyházmegye esperesének 914/1893. szám alatt érkezett átiratával, amelyben
az esperes felszólítja az egyházközség tanácsát, feleljen határozottan,
akar-e és bír-e az iskolák túlzsúfoltságán új iskolák szervezésével segíteni
vagy nem? Az egyháztanács bizottságot küld ki Benka Gyula elnökletével,
hogy a kérdés alapos megtárgyalása után készítsen javaslatot és terjessze
az egyháztanács elé az iskolaszervezés ügyének végleges elintézése végett.
Az egyháztanács 1903. évi január hó 28-án a bizottság javaslata alapján
kimondta, hogy mivel az egyház egy évvel ezelőtt a csabacsüdi Kita tanyai
iskolának a felállításával egy új állást már szervezett, további tanyai
iskolát csak a község hathatós segítségével tudna állítani, ha a község
a már meglévő és a leendő külső iskolák fenntartásához pénzbeli segéllyel
tudna hozzájárulni. Hivatkozva az 1848. XX. t. c. 3. §-ának rendelkezésére
újra a községhez fordul azzal a kéréssel, hogy új iskolák felállításához
nyújtson megfelelő segítséget.
Az 1900-as években már minden tanyasi iskolának saját épülete, s azokban
külön tanterme és tanítói lakása volt. Ezek az épületek azonban korántsem
feleltek meg a kor támasztotta igényeknek, követelményeknek. Bár a tanítói
lakások általában kétszobásak voltak, de többségükben ki sem voltak padolva,
földesek voltak. Mint abban az időben a tanyasi lakások mindegyike, a
tanyasi tanítói lakás konyhája is szabadkéményes volt takaréktűzhely nem
volt benne, a főzés vagy a kemencében vagy a kutkán történt. A konyha
belső részét az úgynevezett cigányfal választotta el a pitvarnak nevezett
előtértől, amelynek kijárata egy lehajtóval zárult. Természetes, hogy
az akkori tanítók, akik már valamennyien oklevelesek voltak, és tanítóképzőkben,
kulturált körülmények között nevelkedtek, nem elégedhettek meg a tanyán
talált primitív viszonyok adta helyzettel, és egymás után nyújtották be
kérelmeiket az egyházhoz lakásviszonyaik megjavítása érdekében. Az egyháztanács
legtöbbnyire méltányolta a tanyai tanítók jogos kívánságait, de azért
arra is volt példa, pl. Rohoska Béla galóhalmi tanító esetében, hogy az
egyház nem akarta az akkor korszerűsítésnek tekinthető átalakítások teljes
költségeit kifizetni. A tanítói állások Ebben az időben egy belső tanítói állás megüresedése alkalmával az egyháznak
az áthelyezések sorrendjének megállapításával kapcsolatban hozott határozata
mindig egészségtelen versengéseket, éles vitákat és sorozatos méltatlankodásokat
váltott ki a tanyasi tanítók között abban a tekintetben, ki az illetékes
és jogosult a megüresedett belső tanítói állás betöltésére. Az iskolák zsúfoltsága A tanyasi iskolák legsúlyosabb és a legsürgősebb megoldásra váró problémája
még mindig a zsúfoltság megszüntetése volt. Ennek a módját keresve látogatta
meg az egyház igazgatólelkésze az összes tanyasi iskolákat, s az ott szerzett
tapasztalatait az 1902. évi november hó 4-én tartott presbiteri gyűlésen
előterjesztve jelentette, hogy a legsúlyosabb a helyzet jelenleg is az
ószőlői iskolában van, ahol 171 tanuló szorong egy tanteremben, egy tanítónak,
Huka Tamásnak a keze alatt. Az egyháztanács a jelentést tudomásul véve
a tanító kérésére kivételesen kényszerhelyzet folytán megengedte, hogy
az I. és II. osztály tanulói minden délelőtt és délután, a III. és IV.
osztály tanulói hétfőn, kedden, csütörtökön és pénteken délelőtt, az V-VI.
osztály tanulói ugyanazokon a napokon délután, szerdán és szombaton az
összes osztályok tanuljanak.
Az egyházi gazdasági bizottság javasolja az egyháztanácsnak, hogy ezen elhívásra oly válasz adassék, miszerint mindamellett, hogy a népoktatási törvény értelmében a határbeli iskolák gondozása a polgári község kötelessége, az egyházközség a felekezeti oktatás szempontjából - súlyos anyagi körülményei mellett is - hajlandó a határbeli iskolák gondozását magára vállalni, ha a községtől évenként a meglévő 9 felekezeti külső iskolának a fenntartására 600-600 korona, a meglévő 3 községi iskolára mindaddig, amíg a most alkalmazott tanítók megmaradnak hivatalukban, iskolánként 1400-1400 korona személyi, minden újonnan létesítendő iskola felépítésére 4000 korona, s fenntartására 800 korona segélyben részesül. A gazdasági bizottságnak ezt a javaslatát az egyháztanács 1903. december 11-én tartott gyűlése egyhangú határozatban elfogadta. A tanügy fejlesztése érdekében történt ez idő szerinti intézkedések körül említést érdemel, hogy az 1903. évi szeptember 19-iki egyházi gazdasági bizottsági gyűlésen az igazgató lelkész bemutatta az iskolák részére előírt tanszerek jegyzékét. Ennek figyelembe vételével a gazdasági bizottság 7 tanyasi iskola részére számológépeket, mozgatható betűket, a Skorka tanyai iskolának a Schubert-féle természetrajzi képeket, több iskola részére térképeket, énekeskönyveket, egyéb tanszereket utalt ki a tanszeralap terhére, ugyanakkor elrendelte ezeknek a szereknek, eszközöknek, tárgyaknak leltárba való feljegyzését. Egy másik (1903. szept. 1.) gyűlésen pedig az egyház gazdasági bizottsága intézkedett, hogy a sok tekintetben már elavult Groó-féle olvasókönyv helyett a Kapi-féle olvasókönyvet vezessék be a tanyasi iskolákban. Az 1905. évi január hó 12-én tartott gyűlésen az igazgatólelkész bemutatta az iskolák részletes tananyagbeosztását, és elrendelte annak egyöntetű eljárás és kellő ellenőrzés céljából való kinyomattatását. Az iskolák tanterve - tekintettel arra, hogy az állam részéről egy új tanterv kiadása van folyamatban - ez idő szerint ne nyomattassák ki, hanem leírás végett a tanítók között köröztessék. Ebből a két utóbbi határozatból tűnik ki, hogy a tanyasi iskolákban a tanítás ekkor már előre elkészített tananyagbeosztás alapján történt, valamint az, hogy a tananyagbeosztást valamiféle tanterv által előírt tananyag szerint állították össze, utalva arra, hogy készülődőben van az állami tanterv, amelyik 1905-ben valóban megjelent. Egyházi és községi iskolák Mivel a község és az egyház közt a tanyasi iskolák túlzsúfoltságainak megszüntetése ügyében folytatott tárgyalások nem vezettek eredményre, végül is a községre hárult a még szükséges tanyasi iskolák építésének a feladata. Az 1906-ban valóban fel is épült községi jelleggel 3 tanyasi iskola azokon a helyeken, ahol a sűrűn lakott településeken legnagyobb szükség volt rájuk. Így a legzsúfoltabb ószőlői ev. egyházi iskola tehermentesítésére a Széles-úti, az ezüstszőlői ev. egyházi iskola tehermentesítésére a Csabai-úti, a Siratói iskola tehermentesítésére az Orosházi-úti községi iskola. Ezekkel Szarvas külterületén - beleszámítva a mezőtúri, a furugyi és a csabacsüdi iskolákat - 12 egyházi és 6 községi jellegű iskola működött ebben az időben. Az újonnan épített községi iskolák az eddigi tanyasi iskoláknál minden tekintetben mind külső, mind belső beosztásukat tekintve sokkal célszerűbbek voltak. Ugyancsak korszerűbb volt tantermeik berendezése és felszerelése is. helyzeti előnyüket még fokozta, hogy közlekedési vonalak, körvasutak mentén épültek. A Csabai-úti iskolának első tanítója Trnovszky Márton, a Széles-úti iskolának első tanítója Szlovák Pál, az Orosházi-úti iskolának az első tanítója Molnár Jenő volt. A szarvasi tanyasi iskolák különböző jellege mindjárt kezdetben több, alig megoldható problémát vetett fel. Három a vallásoktatással, egy pedig a tankönyvhasználattal kapcsolatban merült fel. Az egyik abból adódott, hogy amíg az evangélikus iskolákban a vallásoktatás tót nyelven, addig a községi jellegű iskolákban magyar nyelven folyt. A községi iskolák körzetében lakó szülők azt kívánták, hogy a vallást a községi iskolákban is tót nyelven tanítsák. Erre azonban a községi iskolák hatósága csak abban az esetben volt hajlandó engedélyt adni, ha a vallás kétnyelvű oktatása az iskola rendes óratervén és órarendjén kívüli időben történik, s ha az ezzel járó többletmunkáért a tanítók megfelelő tiszteletdíjban részesülnek. A szarvasi evangelikus egyházközség ennek a terhét az illető iskolakör tagjaira szerette volna áthárítani, éspedig olyképpen, hogy a 100 koronában megállapított tiszteletdíj összegéhez az érdekelt szülők iskolás gyermekük után 70 fillérrel járultak volna hozzá. Mivel az érdekelt szülők ezt az áldozatot nem vállalták, az egyház a többször is megismételt kérésüket figyelmen kívül hagyta, s ezt az ügyet végleg elejtette. Ugyancsak a vallásoktatás kérdésével volt kapcsolatos az is, hogy a községi tanítók nem vállalták az evangelikus hittan ingyen való tanítását. Az egyháznak ezzel kapcsolatos beadványára a vármegyei közigazgatási bizottság a tanítóknak adott igazat, így az egyház kénytelen volt a községi tanítóknak illő tiszteletdíját megállapítani a hittantanítás ellátásáért. Volt ennek az ügynek egy harmadik függvénye is, amely abban nyilvánult, hogy a községi iskola körzetében lakó szülők - azért, hogy gyermekeik a hittant tót nyelven tanulhassák - mindent elkövettek, hogy gyermekeiket a szomszédos egyházi jellegű iskolába járathassák, aminek következtében a két szomszédos iskola körül mindig az egyházi iskola volt a népesebb.
Bár nem lett volna megoldhatatlan, hogy az egyházi és községi iskolában
ugyanazokat a tankönyveket bevezessék, ez az együttműködés hiánya miatt
nem történt meg. Ezért gyakran előfordult, hogy egy-egy költözés folytán
a községi iskola körzetéből egyházi iskolába, vagy megfordítva: egyházi
iskolából községi iskolába átkerült tanuló addig használt tankönyvét nem
tudta használni, s tanévközben is kénytelen volt új tankönyvet beszerezni.
Ezek alapján számítva ebben a tanévben a 12 evangélikus tanyasi iskola tanulóinak átlagos száma 90 volt. Megjegyzés Ez az írás a Lelkes Pál hagyatékában lévő "A szarvasi tanyai elemi népiskolák története" című tanulmányának 6. részlete. Folytatását a Szarvasi Krónika következő számában közöljük.
|
||