Egy tankönyv - Szarvasról
Dr.Kutas Ferenc: Az elbeszéléstől az érettségi dolgozatig
MOZAIK Oktatási Stúdió, Szeged, 1998

Több mint hat évtizede fordult utoljára elő, hogy szarvasi középiskolások szarvasi szerző tankönyvéből tanulhattak. A legendás dr.Nádor (Neumann) Jenő, a gimnázium egykori igazgatója, Szarvas nagyközség történetének írója írt a középiskolások számára történelem-könyvet.

Most ismét szarvasi szerző könyvét használhatják a diákok. Szeptemberben jelent meg a szarvasi Vajda Péter Gimnázium magyartanárának könyve, amely a középiskolai fogalmazási ismeretek elsajátításának segédeszköze. A szerző közel négy évtizedes pedagógus pálya tapasztalatait sűrítette könyvébe. Szinte kézen fogva vezeti a diákokat - mint ezt a cím is jelzi - az elbeszéléstől az érettségi dolgozatig. Hiánypótló segédkönyv, amelyet a szaktanárok választása szerint az ország bármely középiskolájában használ-hatnak.

Az elméleti ismeretek elsősorban a műfaji ismeretekre korlátozódnak, de szerepelnek benne alapvető szövegtani és stilisztikai ismeretek is. Mindezeket szakszerűen, mégis közérthető nyelven fogalmazza meg a könyv írója.

A könyv változatos példaanyaggal dolgozik. A műfaji jegyeket igényes irodalmi szövegeken mutatja be, a gyakorló szövegeket a tanulók által írt dolgozatokból válogatta a szerző. Nem kozmetikázza a szövegüket, sutaságaikkal együtt közli, így avatja diákolvasóit "munkatárssá". Hogy mennyire szarvasi ez a könyv, jelzi az is, hogy a szerző a példaszövegeket olyan szarvasi diákok dolgozataiból merítette, akik a közelmúltban végeztek, vagy még ma is a gimnázium tanulói, így 29 szarvasi "társszerzővel" dolgozott.

A kötet 19 mellékletet tartalmaz, benne az érettségi dolgozatok címei 1990-től, ; 13 a tanulók által írt teljes fogalmazás (9-12. évfolyamig); négy érettségi dolgozat.

A borítót (rajta a múzsák egyike) és a tipográfiát Deák Ferenc kolozsvári grafikus, arany okleveles tankönyvek illusztrátora tervezte, a tudományos hitelességet dr.Árpás Károly középiskolai és dr.Vörös Ferenc főiskolai tanár lektori munkája biztosította.

A könyv elsősorban a diákoknak szól. Felépítése és nyelvezete olyan, hogy akár önállóan is használhatják. Igazán azonban akkor eredményes, ha a tanár a tanítási órán is alkalmazza. A szerző kollégáira is gondolt. A tankönyvhöz írt kézikönyve módszertani tanácsokkal és a gyakorlatok megoldási javaslataival segíti a magyartanárok munkáját.

Fekete Gabriella